למי נועד המדריך לרכישת דירה?

מדריך זה נועד לכל מי שמעוניין לקנות דירת מגורים לעצמו או להשקעה ומעוניין להרחיב את ידיעותיו המדריך יסייע לכם ויעניק לכם כלים שיאפשרו לכם לקבל החלטה טובה יותר.

המדריך נועד לקהל הרחב וכתוב בשפה פשוטה וברורה. בנושאים מסוימים, קיימת אפשרות להרחיב ולהעמיק בנושא, ובעתיד תתאפשר הרחבה לנושאים נוספים. מדריך זה נכתב למי שמבקש לרכוש דירת יד שנייה ואולם האמור בו רלוונטי גם למי שרוכש דירה חדשה והעצות המפורטות בו נכונות גם לגביו.

במדריך קיימים פרקים משלימים, העוסקים באופן ספציפי ברכישת דירת מקבלן ובהסדרים החוקיים הרלוונטיים ביחס אליהם. לכן לרוכשי דירה חדשה מומלץ לעיין במדריך כולו ולאחר מכן לקרוא את הפרקים הרלוונטיים ביחס לרכישת דירה חדשה.
במדריך תמצאו גם עצות וטיפים בנושאים אחרים כגון המדריך להובלת דירה – להוביל נכון, המדריך ללקיחת משכנתא – כל מה שרצית לדעת על משכנתא ולא העזת לשאול, ביטוח דירה – מי ישמור על הבית שלי ועוד.

מי כתב את המדריך?

המדריך לרכישת דירה נכתב על ידי עו"ד דוד מלניק המתמחה למעלה מעשרים שנה בתחום המקרקעין, תכנון ובנייה ומיסוי נדל"ן.
עו"ד דוד מלניק הינו בעל ניסיון עשיר בליווי רוכשי דירות ועריכת הסכמי מכר לקניית דירות והוא מלווה את לקוחותיו החל מהשלבים הראשונים של החיפוש, ניהול משא ומתן לרכישת דירה, מבצע עבורם בדיקות משפטיות ותכנוניות, בדיקות מס, מסייע להם בתחום המשכנתא ועוד.

בצד הניסיון, רב השנים בייצוג לקוחות בתחומים אלו לעו"ד דוד מלניק ניסיון מעשי כיזם בתחום המקרקעין וידיעותיו בתחום חורגות מידע והבנה משפטית תיאורטית וכוללת הבנה רב תחומית בכל תחומי המקרקעין בהיבטים פרקטיים ומעשיים.

הבהרה

תחום המקרקעין הינו תחום מורכב המצריך הבנה וידע בתחומים רבים ומחייב קבלת ייעוץ משפטי מתאים.
מובהר כי אין באמור במדריך זה משום יעוץ משפטי, כלכלי או אחר וומומלץ לפנות לקבל יעוץ משפטי ויעוץ מתאים בתחומים אחרים.

עו"ד דוד מלניק עומד לרשותכם בכל עת וישמח לענות לכם על כל שאלה.

קריאה מהנה ובהצלחה.

רכישת דירה | קניית דירה | היבטים כלכליים

רכישת דירת מגורים הינה תהליך מורכב ויקר. לרבים רכישת דירת מגורים היא אחת ההחלטות המהותיות והחשובות בחייהם. בחירת סביבת המגורים בה יגורו, האזור בו יגדלו את ילדיהם והמרקם הכלכלי חברתי לו ישתייכו. המציאות הכלכלית בישראל הינה כי רכישת דירת מגורים מהווה מרכיב מרכזי בהוצאות המשפחה שעיקרה נטל תשלומי משכנתא למשך עשרות שנים וזאת בעיקר על רקע העלייה החדה במחירי הדירות כשמנגד השכר נותר קבוע ואף נשחק בשל יוקר המחייה.

במדינת ישראל רכישת דירה משקפת בממוצע כ-140 חודשי עבודה וזאת לעומת כ-90 חודשי עבודה במדינות מפותחות בעולם. בנוסף נדרשים רוכשי הדירה בתשלומים שוטפים לאחזקת הדירה ובכלל זה תשלומי ארנונה, ועד בית ותשלומי תחזוקה שוטפים.

לאחרים רכישת דירת מגורים נועדה לצורכי השקעה כדירה שנייה או יותר. השקעה בדירת מגורים נחשבת כהשקעה סולידית יחסית, שאינה מתאפיינת בתנודתיות, אך מאידך התשואה מהשכרת דירה הינה נמוכה יחסית ונעה סביב 1.5%-4% וזאת לעומת תשואה של 7%-10% בשוק המשרדים.

תשואות נמוכות מתקבלות בעיקר באזורי ביקוש כגון אזור תל אביב בהן מחיר הדירה יקר יותר ותשואות גבוהות יותר אפשריות באזורי פריפריה. לעיתים נדירות ניתן לקבל תשואות גבוהות יותר ואולם באזורים שהתשואות גבוהות יותר הרי שלאורך זמן המחירים עולים והתשואות יורדות.

דרכים נוספות ליצירת פוטנציאל השבחה -

  • איתור אזורים בהם הביקושים נמוכים,  כגון איזורים מוזנחים או אזורים שהפיתוח הסביבתי בהם הוא ירוד, מתוך ציפייה לעליית מחירים בעתיד.
  • ביצוע שיפורים בנכס כגון תכנון מחדש או שיפוץ והשבחות בנכס כגון תוספת בנייה המעלות את שוויו או את יכולת להשכירו במחיר גבוה יותר.
  • לעיתים מתבצעות בנכס פעילויות שאינן חוקיות כגון פיצול דירה למספר דירות מגורים שמטבע הדברים מעלה את התשואה ואולם כמו כל דבר בחיים יש בו רכיב של סיכון הכרוך באפשרות להיתפס דבר שעשוי להוביל לצו הריסה וקנסות לא מבוטלים.

במסגרת השיקולים הכלכליים ברכישת דירה יש לקחת בחשבון :

  • מהו התקציב שעומד לרשותי לרכישת הדירה?
  • אלו הוצאות נוספות על י לקחת בחשבון כחלק מהליך רכישת הדירה (דמי תיווך, מס רכישה, שכר טרחת עו"ד).
  • מהם מקורות המימון לרכישת הדירה?
  • האם רכישת הדירה הינה ממקורות עצמאייןם (הון עצמי) או שיש צורך לקחת הלוואה / משכנתא?
  • האם יאשרו לי משכנתא?
  • מה היקף ההלוואה שהבנק יאשר לי לצורך הרכישה?
  • מה סוג ההלוואה שאני יכול לקחת (קבועה, משתנה, צמודת מדד, פריים, מט"ח)?
  • כמה כסף אני אדרש להחזיר כל חודש?
  • האם אוכל לעמוד בהחזר גם אם הריבית תעלה?
  • מהי ההכנסה הפנויה שלי (הכנסות מכל מקור שהוא בניכוי הוצאות מכל מקור שהוא)?
  • האם צפי ההכנסות שלי עשוי להשתנות?
  • האם צפי ההוצאות של עשוי  להשתנות?

סדר פעולות ברכישת דירה (Check list)

אתם עומדים לרכוש דירה בשעה טובה.  להלן מפת דרכים שתראה לכם את המסלול ליעד ותלווה אתכם מתחילת התהליך ועד סופו.

הטבלה מסודרת בסדר כרונולוגי ומפרטת בתמצית את סדר הפעולות לאורך כל שלבי התהליך. ניתן לעבור בכל עת לפרקים הרלוונטיים במדריך ולקישורים נוספים. 

אנו עומדים לרשותכם בכל עת לשאלות והבהרות.

 שלב פירוט הפעולות קישורים
קבלת החלטות
  • קבלת החלטה היכן לגור  - אזור מגורים
  • קביעת תקציב: הון עצמי (חיסכונות, מכירת דירה, עזרה מהורים), משכנתא ויכולת החזר.
  • חישוב עלויות נוספות  כגון מס רכישה,  עלויות מעבר, שכ"ט נותני שירותים: עו"ד, מתווך, שמאי וכו'.
 
התקשרות עם עו"דמומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין בשלב מוקדם ככל האפשר על מנת להתייעץ עמו בנושאים שונים שיסייעו לכם בקבלת ההחלטות כגון היבטים הקשורים במיסוי ותכנוני מס, היבטים הקשורים במשכנתא, קבלת ייעוץ  ובדיקות ראשוניות ביחס לדירה ו/או דירות שעומדות על הפרק, ליווי בשלבי המשא ומתן ועוד. עו"ד טוב במקרקעין
קבלת אישור עקרוני למשכנתאאם בכוונתכם ליטול משכנתא מומלץ לקבל אישור עקרוני מבנק למשכנתאות על מנת שתוכלו לדעת מראש מהו התקציב שיעמוד לרשותכם לרכישת הדירה, מהו אחוז המימון משווי הדירה שתקבלו ומהו ההחזר החודשי הצפוי. חשוב לזכור שאישור עקרוני למשכנתא הינו מוגבל בזמן. כמו כן האישור מבוסס בעיקרו על יכולתו הכלכלית של הלווה ויכולת ההחזר שלו וזאת בהתבסס על הכנסות בני הזוג, וההוצאות השוטפות. אין מדובר באישור משכנתא בהתייחס לדירה הספציפית שכן בדיקת הנכס על ידי שמאי מטעם הבנק תיעשה אך ורק לאחר החתימה על הסכם הרכישה. השמאי יבדוק את הנכס וייקבע אם לאשר את המשכנתא לנכס ומה שווי הנכס לצורכי משכנתא. המדריך למשכנתא
חיפוש דירה לרכישה
  • חיפוש עצמאי של דירות באמצעות מודעות בעיתונות ובאינטרנט.
  • התקשרות עם מתווכים.

מומלץ לראות מספר דירות באיזור על מנת לקבל מושג בנוגע לרמות המחירים ולהיצע הדירות ולקבל תחושה טובה וברורה מה ניתן לקבל בתמורה לכספכם. מומלץ  לבקר בדירה ובאזור השעות שונות של היום, מומלץ להתסובב בשכונה, לדבר עם השכנים. לבקר בחדר המדרגות, בחנייה ובמחסן. בסופו של דבר אתם אמורים לגור בדירה ולחיות באזור בו מצויה הדירה. אתם לא רוצים להיות מופתעים ולגלות בדיעבד  דברים לא נעימים.

 חיפוש דירה
העמדת דירת המגורים למכירהאם הנכם מתכוונים למכור את דירת המגורים שלכם לצורך מימון הרכישה הרי שמומלץ להעמיד את הדירה למכירה כבר בשלב חיפוש הדירה לרכישה וזאת על מנת שתוכלו לקבל אומדן טוב יותר לגבי המחיר שהנכם יכולים לקבל וכן על מנת שתוכלו להשלים את עסקת המכירה באופן מהיר יחסית בד בבד עם החתימה על הסכם הרכישה.

 המדריך

למכירת דירה
 התחילו משא ומתןאם מצאתם דירה שמתאימה לכם נהלו משא ומתן בנוגע לתנאי העסקה: המחיר, תנאי התשלום, מועד מסירת החזקה, הריהוט והציוד שנשאר בדירה. אם הדירה מושכרת בדקו מהי תקופת השכירות, האם ניתנו לשוכר אופציות ומהם דמי השכירות המשולמים. לא מומלץ לחתום על זכרון דברים. לחתום או לא לחתום על זכרון דברים
 בצעו בדיקות מקדמיותפנו לעורך הדין שלכם על מנת שייבצע בדיקות מקדמיות בנוגע לדירה לרבות בדיקת המצב המשפטי והמצב התכנוני של הדירה ויחל במשא ומתן עם עורך הדין של המוכר לגיבוש הסכם המכר בין הצדדים.
במקרים מסוימים ובפרט כאשר קיים חשש לליקויים בדירה ניתן להזמין חוות דעת הנדסית.
 
 התקדמו לחתימה על הסכםבמידה והדירה מוצאת חן בעיניכם ולא התגלו בעיות מיוחדות בבדיקות המקדמיות הרי שרצוי לחתור לחתימה על הסכם בהקדם האפשרי.  עורכי דין טובים המתמחים בתחום המקרקעין  יודעים לקדם עסקאות, להתגבר על מכשולים ולפתור בעיות, במידה והדבר ניתן, ולהשיג את היעד אליו אתם חותרים בתוך זמן קצר.
במידה והתגלו בעיות וו/או המשא ומתן עלה על שרטון התקדמו הלאה. כנראה זאת לא הדירה שהייתה צריכה להיות שלכם. המזל שלכם מחכה לכם במקום אחר.
 
 צאו לעשות "שופינג" למשכנתאלאחר שיש ברשותכם אישור עקרוני לקבלת משכנתא בהחלט מומלץ לנסות למצוא את העסקה הטובה ביותר עבור המשכנתא שלכם. קיימים פערים בין הבנקים השונים בשיעורי הריבית וחיסכון בכמה עשריות האחוז עשויים להניב רווח של אלפי שקלים ויותר במשך תקופה של עשרים וחמש עד שלושים שנה. 
החתימה על הסכם מכרבמועד שנקבע ולאחר שסוכמו כל הפרטים נפגשים המוכר והקונה ועורכי הדין לחתימה על הסכם המכר. במעמד החתימה חותמים הצדדים על הסכם המכר וכן על מסמכים נוספים שנועדו לאפשר רישום הדירה על שם הקונים כגון שטרי מכר, ייפוי כח בלתי חוזרים. בקשה לרישום מקרקעין ועוד. מסמכים אלו יוחזקו אצל עורך הדין של המוכר עד לתשלום יתרת התמורה. כמו כן יחתמו הצדדים על הצהרה למס שבח ויערכו חישוב של מס השבח ומס הרכישה הצפוי (שומה עתמית). במועד החתימה ימסור הקונה שיק בנקאי לפקודת המוכר ו/או עורך דינו. השיק יוחזק בנאמנות עד לאחר ריישום הערת האזהרה ואז יימסר על ידי עורך הדין של המוכר לקונה. מה צריך לשים לב שחותמים על הסכם לרכישת דירה.
רישום הערת אזהרהלאחר החתימה על הסכם המכר ירשום עורך הדין של הקונה הערת אזהרה בלשכת רישום המקרקעין. מומלץ לרשום את הערות האזהרה במהירות האפשרית שכן תכליתה להגן על הקונה. מומלץ לבדוק במועד רישום הערת האזהרה שלא חל כל שינוי במצבו המשפטי של הנכס שכן הערת האזהרה תגן על הקונה בפני עיקולים ושיעבודים שהוטלו לאחר רישום הערת אזהרה אך המצב מסובך יותר כאשר הם הוטלו טרם רישום הערת האזהרה. מהי הערת אזהרה
דיווח לרשויות המסבתוך 30 יום ממועד החתימה על הסכם המכר ידווחו עורכי הדין של הצדדים על העסקה לרשויות המס.  הצדדים ידווחו במשותף או בנפרד כאשר הרוכש מגיש הצהרה בנוגע לרכישה וכן תחשיב מס רכישה לפי שומה עצמית. 
תשלום מס רכישההחיוב במס רכישה יעשה בשלב הראשון בהתאם לשומה העצמית שנערכה על ידי עורך הדין של הרוכש. אולם אין בתשלום משום אישור לצורך העברת הדירה בלשכת רישום המקרקעין ויש צורך להמתין לאישור השומה העצמית על ידי רשויות המס. ככל שהשומה תאושר יישלח אישור מס רכישה המהווה אישור לרישום בפנקסי המקרקעין ולחילופין יישלח שובר תשלום מתוקן שיהווה אישור לרישום בפנקסי המקרקעין רק לאחר ששולם.
 טיפול בקבלת המשכנתאמומלץ להתחיל בתהליך קבלת המשכנתא בסמוך למועד שבו נחתם הסכם המכר. מדובר בתהליך בירוקרטי שעשוי לקחת מספר שבועות ובמקרים מסוימים אף יותר. חשוב לפעול באופן מיידי ובזריזות שכן עד לסיום התהליך לא יאשר הבנק את ההלוואה והנפקת השיק הבנקאי לפקודת המוכר והדבר עשוי להביא לאיחור בתשלום והפרת ההסכם. . הרוכשים נדרשים להמציא את הסכם המכר ומסמכים רבים נוספים, שמאי של הבנק בודק את הנכס, מבקר בו פיזית וכן בודק את המצב המשפטי והתכנוני ובהתאם לכך מוציא חוות דעת שמאית. בנוסף תידרשו לרכוש פוליסת ביטוח חיים. לאחר אישור המשכנתא ותנאיה. תידרשו לחתום על מסמכי ההלוואה ולאחר מכן יונפקו מסמכים לשם רישום הערת אזהרה לטובת הבנק נותן המשכנתא. על מסמכים אלו יידרש לחתום המוכר. 
תשלומים נוספים על חשבון הדירה פריסת התשלומים ממועד החתימה על הסכם המכר ועד למועד מסירת החזקה הינה עניין שנתון למשא ומתן בין הצדדים. המוכר מעדיף לקבל כמה שיותר בהתחלה והקונה מעדיף לתת כמה שיותר בסוף. נהוג לחלק את התשלומים בשים לב למשך התקופה שעד למועד מסירת החזקה. ככל שהתקופה קצרה יותר כך מספר התשלומים קטן יותר ולהיפך. בהעדר נסיבות מיוחדות נהוג לחלק את התשלומים לשלושה תשלומים: הראשון בחתימה, השני באמצע והשלישי במועד מסירת החזקה. לעיתים תנאי התשלום נקבעים בהתאם לצרכי הצדדים. המוכר רכש דירה אחרת והוא צריך להתאים את מועדי התשלום למועד התשלום בעסקה של רכישת הדירה על ידו. לעיתים הקונה תלוי בכספים שמתקבלים מרכישת דירה שמכר ותנאי התשלום צריכים להיות בהתאם. 
רישום הערת אזהרה לטובת הבנק

כאשר ההליך מול הבנק למשכנתאות מסתיים והרוכשים חותמים על מסמכי ההלוואה מנפיק הבנק למשכנתאות כתב התחייבות שמכוחו נרשמת הערת אזהרה על הנכס לטובת הבנק למשכנתאות. הערת האזהרה נועדה להבטיח את זכויות הבנק למשכנתאות לתקופת הביניים שעד לרישום הנכס על שם הקונה שאז תירשום משכנתא לטובת הבנק ביחד עם רישום הזכויות על שם הקונה. על מנת שניתן יהיה לרשום הערת אזהרה לטובת הבנק יש צורך בחתימת המוכרים. כמו כן נדרשים המוכרים לחתום על אישור תשלום בו הם מצהירים כי קיבלו את התשלומים בהתאם להסכם (ההון העצמי) וכן הוראות להעברת התשלום בהעברה בנקאית חשבון המוכר ו/או לנאמן.

הפרקטיקה הנהוגה הינה שהמסמכים מועברים על ידי עורך הדין של הקונה לידי עורך הדין של המוכר וזה מחתים את המוכרים ומחזיר את המסמכים לעורך הדין של הקונה על מנת שיפעל לרישום הערת אזהרה לטובת הבנק. יש לשים לב שבשלב זה עשויים להיגרם עיכובים הנובעים מדרישת עורך הדין של המוכר לעשות שינויים בכתב ההתחייבות הסטנדרטי. בדרך כלל עורך הדין של המוכר מגיע להסכמות עם הבנק בעניין.

לאחר מכן נרשמת הערת אזהרה לטובת הבנק למשכנתאות ואישור על הרישום בצירוף כתבי התחייבות מקוריים ונסח טאבו מקורי מומצאים לידי הבנק למשכנתאות. לאחר רישום הערת האזהרה והמצאת כל המסמכים מנפיק הבנק המחאה בנקאית לפקודת המוכר ו/או מבצע העברה בנקאית במועד שנקבע לתשלום האחרון.

 
עוברים דירה מומלץ להתארגן זמן רב מראש לקראת מועד מסירת החזקה  ומעבר הדירה. יש צורך בבחירת חברת הובלה, לארוז, לתאם העברת טלפונים, אינטרנט וכבלים. שינוי כתובת לדואר ועוד. המדריך להובלת דירה
התשלום האחרוןהתשלום האחרון נמסר למוכר על ידי הקונה במועד מסירת החזקה וכנגד מסירת המסמכים הדרושים לצורך ביצוע ההעברת הבעלות בלשכת רישום המקרקעין.  במידה וטרם התקבלו כל אישורי המיסים (אישור מס שבח ואישור עירייה ואישור הועדה המקומית בדבר תשלום ו/או פטור מהיטל השבחה) אזי חלק מהתמורה בהתאם לקבוע בהסכם מועבר לנאמנות בחשבון בנק שייפתח על ידי עורך הדין של המוכר ושישוחרר רק לאחר המצאת האישורים. במידה והתשלום האחרון הינו תשלום באמצעות משכנתא אזי התשלום יועבר באמצעות הבנק למשכנתאות. 
 מסירת החזקהבמועד מסירת החזקה ייפגשו הצדדים בדירה והחזקה בדירה תימסר כנגד התשלום האחרון והמסמכים והאישורים הדרושים לרישום הזכויות על שם הקונה. מסירת החזקה לא תתעכב כתוצאה מהעדר אישורים שכן לשם כך נקבע מנגנון הנאמנות שנועד להבטיח כי הכספים לא יועברו למוכר עד לקבלת האישורים.
במועד המסירה: יערך פרוטוקול מסירה, תבוצע קריאת מוני חשמל ומים וכן תתבצע העברת חשבון ומונים בחברת החשמל. המוכר ימסור את המפתחות של הדירה, דלת הכניסה לבניין, תיבת הדואר, המחסן והשלט לחניה. במידה והדירה מושכרת הרי שלא תתבצע מסירה פיזית אלא מסירה קונסטרוקטיבית משפטית מבלי שתועבר חזקה בפועל שכן השוכר ממשיך להתגורר בדירה. המוכר יעביר לקונה את השיקים והערבויות ובמידת הצורך ידאג שהשוכר יחליף את השיקים והערבויות משם המוכר לשם הקונה.
 הכל על מסירת החזקה
רישום הדירה בטאבו

מועד רישום הדירה בלשכת רישום המקרקעין נעשה על ידי עורך הדין של הקונה. מועד הרישום נעשה לאחר מועד מסירת החזקה וקבלת המסמכים הדרושים לרישום.

מאחר ובמקרים רבים אין בידי המוכר במועד המסירה את אישורי המיסים (אישורי מס שבח ואישור עירייה) נדחה המועד עד לקבלת האישורים. ככל שמשך הזמן ממועד חתימת ההסכם ועד למועד מסירת החזקה ארוך יותר כך מתרבים הסיכויים שניתן יהיה לרשום את הזכויות סמוך יותר למועד מסירת החזקה.

כיום במקרים רבים מונפק אישור מס השבח בתוך תקופה של חודש עד חודשיים ממועד הדיווח ואישור עירייה ניתן לקבל בתוך שבועיים עד חודשיים (תלוי ברשות המקומית בה נמצא הנכס).
במידה ורכישת הנכס מומנה באמצעות משכנתא הרי שלצורך רישום הזכויות על שם הקונה יש צורך לרשום משכנתא על הדירה בד בבד עם רישום הזכויות. לשם כך על הקונה לפנות לבנק למשכנתאות ולהזמין שטרי משכנתא ולחתום עליהם בפני עורך דינו.  עם רישום הזכויות בלשכת רישום המקרקעין יש להמציא לבנק למשכנתאות שטרי משכנתא חתומים ומאושרים על ידי לשכת רישום המקרקעין

 רישום הדירה בלשכת רישום מקרקעין - טאבו
  עכשיו אפשר לעשות חנוכת בית 

איך מחפשים דירה? | המדריך לרכישת דירה

שיקולים ברכישת דירה

השיקולים ברכישת דירה הינם רבים. היכן לגור: אזור, סביבה, קרבה, נוחות, עבודה; תכלית: למגורים, להשקעה; צרכים: משפחה, זוג צעיר, זוג מבוגר, ילדים, חינוך, עבודה; תקציב: גבוה, בינוני, נמוך; רמת חיים: הכנסות, הוצאות, הכנסה פנויה; מקורות מימון: הון עצמי, עזרה מההורים, משכנתא, מכירת נכס או שחלוף נכסים; סוג הדירה: בית פרטי, דירה בבית משותף, דירת גן, דירת גג; גודל הדירה: שטח דירה, מספר חדרים, שטחי שירות, מחסן, חניה;
קבלת ההחלטה מתבססת על מכלול השיקולים הנ"ל כולם ו/או חלקם בהתאם לסדרי עדיפויות אישיים הכרוכים לעיתים בפשרות ובוויתורים, בשיקולים רציונאליים ולעיתים בהחלטות לא רציונאליות, רגשיות ואחרות.

חיפוש דירה

כללי

חיפוש דירה לרבים הוא תהליך מתיש. אחרים מוצאים בו עניין והנאה רבה. חלק מהרוכשים מגיעים לתהליך מגובשים. הם יודעים היכן הם רוצים לגור, מה התקציב ומה ניתן לקבל בתמורה, מהם מקורות המימון שלהם וכמה ידרשו לשלם כל חודש. חלקם יודעים באופן כללי מה הם מחפשים ולאחרים אין מושג איפה להתחיל. תהליך חיפוש דירה הינו תהליך דינאמי, במהלכו נרכש ידע נוסף בנוגע להיצע ולמה ניתן לקבל בתמורה לכסף. סוד ההצלחה בקבלת החלטה נבונה הינו להכיר את שוק הדירות, לראות הרבה דירות, להכיר את המחירים, להכיר את הסביבה, הבניין והדירות הרלוונטיות, להכיר את היתרונות והחסרונות ועוד. ככל שתחפשו יותר, תראו יותר ותכירו יותר כך יהיה לכם קל יותר לקבל החלטות והדברים יבואו לכם בצורה טבעית יותר.
הבעיה היא שלרבים אין כח לחפש, אין כח לראות ועל אף שמדובר בהשקעה משמעותית הם אינם מוכנים להשקיע את הזמן הנדרש. לכן חלקם יבחרו לחפש בעצמם ללא סיוע מתווך באמצעות חיפוש באינטרנט ומודעות בעיתונים (למעט דירות שנמצאות בשוק בבלעדיות) וחלקם יפנו למתווך שיעזור להם במציאת דירה מתאימה. אין דרך אחת שהיא נכונה וכל אחד בוחר את הדרך המתאימה לו ובלבד שיהיה מודע ליתרונות, החסרונות והעליות הנוספות הכרוכות בכך.

אתרי אינטרנט

זוהי הדרך הטובה לקבל מידע ראשוני בלי לקום מהכסא. בכל האתרים המקוונים ניתן לבצע  פילוח נתונים בהתאם לשאילתות רבות ומגוונות. החל מגודל דירה, מספר חדרים, עם או בלי מעלית, אזור מסוים, תקציב מסוים. ניתן לקבל מידע על עסקאות באזור ועוד. בדרך זו ניתן לקבל מידע המותאם אישית לצרכים, לקבל מידע בנוגע לטווח המחירים בשוק וההיצע הקיים. במדור ניתן לבחור בין דירות המוצעות ללא תיווך ועם תיווך. כל שנותר לעשות הוא לצלצל ולקבוע. מומלץ לברר מראש האם מדובר בתיווך או בבעלי הנכס וזאת על מנת למנוע הפתעות.

לוחות המודעות בעיתונים

לוחות המודעות בעיתונות הכתובה ובאתרים המקוונים משמשים אף הם מקור ישיר למידע בנוגע לדירות הנמצאות בשוק. כאן יכולת הפילוח כאשר מדובר בעיתונות כתובה הינה מוגבלת יותר ומקשה על ההתמצאות ופילוח המידע. קיימות מודעות רבות של מתווכים ואף שמקרים רבים קיימות כפילויות רבות בין המידע באתרי האינטרנט לאלו שבעיתונים עדיין ניתן למצוא מידע נוסף. גם כאן כל שנותר הוא לצלצל ולקבוע לבקר בדירה.

אתר המידע של רשות המיסים

אתר זה מאפשר לקבל מידע בנוגע לעסקאות שבוצעו בחיתוך לפי אזורים על פי גוש חלקה או רחוב ובזמנים שונים. המידע כולל גודל הדירה, מאפיינים שונים וכן מחיר. יש לשים לב שהמידע באתר לא תמיד מדויק שכן לא תמיד המידע המוזן בו הינו שלם לעיתים הדיווח מתייחס לחלקים מתוך דירה וגם התיאור לפעמים שגוי או חסר. בנוסף קיים פער זמנים בין ביצוע העסקאות לעדכונם באתר. יש לקוות כי בעתיד תפעל רשות המיסים לשיפור איכותו של המאגר. יחד עם זאת האתר מהווה כלי חשוב לצורך קבלת מידע השוואתי אמין בנוגע לעסקאות ולהערכת שווים של נכסים.
>>אתר המידע של רשות המיסים

המתווך ברכישת דירה | המדריך לקניית דירה

האם כדאי להיעזר במתווך לצורך מכירה ורכישה של דירה או כל נכס אחר?

אני בהחלט ממליץ להסתייע במתווך טוב לצורך מכירה או רכישה של דירה וניתן להצביע על יתרונות רבים הן מבחינתו של המוכר והן מבחינתו של הקונה. יתרונותיו של מתווך טוב הם ביכולת שלו לזהות את הצרכים שלכם, התקציב העומד לרשותכם ונתונים נוספים ולבצע עבורכם מיון וסינון של נכסים מתאימים ובכך לחסוך זמן רב ולהגביר את המיקוד במה שאתם מחפשים. מתווך טוב מכיר את השוק, מכיר את ההיצע, מכיר את טווחי המחירים ויכול לסייע בקבלת החלטות נכונות תוך חיסכון משמעותי בזמן.

יחד עם זאת, במקרים רבים מתגלעים סכסוכים ועימותים בין לקוחות ומתווכים בנסיבות שונות ולעיתים הסכסוך מגיע לבית המשפט.

עלמנת להבטיח שהחוויה בעבודה עם מתווך תפיק את המרב ותותיר לכם טעם טוב בפה להלן כמה עצות שימושיות:

  1. שימוש במתווך הינו דרך טובה ויעילה לאיתור נכסים טובים ולהביא לחסכון בזמן.
  2. מרבית המתווכים הינם אנשים טובים והגונים שעושים עבודה טובה ומקצועית.
  3. מתווך גובה עמלה בגין עבודתו. העמלה המקובלת הינה 2% ואולם הדבר נתון למשא ומתן והזמן לנהל משא ומתן ברוב המקרים הינו טרם החתימה על הסכם התיווך ולא אחריו.
  4. וודאו כי הנכסים המפורטים בטופס עליו אתם חותמים הינם אך ורק הנכסים שבכוונת המתווך להראות לכם בפועל ולא רשימה של נכסים שאין בכוונתו להראות לכם או שבסופו של דבר לא ראיתם באותה פגישה עם המתווך.
  5. אל תתביישו לדרוש ולמחוק נכסים שהמתווך לא הראה לכם. אחרת אתם חשופים לטענה מצד המתווך שהוא זכאי לדמי תיווך למרות שהדירה לא הוצגה על ידו ובסופו של דבר רכשתם אותה בסיוע מתווך אחר או הגעתם אליה בכוחות עצמכם.
  6. הקפידו לחתום על טופס לאחר שבדקתם שהדירות המפורטות אינן מוכרות לכם ממקור אחר וכי לא חתמתם עליהם אצל מתווך אחר.
  7. דרשו לתחום את רשימת הנכסים בקו שלא יאפשר הוספת נכסים.
  8. דרשו לקבל עותק חתום מהסכם התיווך.
    מתווך זכאי לדמי תיווך אם הוא מתווך רשום ובמידה ונערך סכם תיווך (טופס הזמנת שירותי תיווך) בכתב והוא נחתם על ידכם ועל ידי המתווך בהתאם להוראות החוק ובתנאי הכרחי נוסף שהמתווך שימש כגורם יעיל בביצוע העסקה.
  9. מתווך זכאי לדמי תיווך במקרים רבים גם אם היותו גורם יעיל באה לידי ביטוי רק בהצגת הנכס ללא מעורבות נוספת.
  10. מתווך זכאי לדמי תיווך גם אם התברר לכם בדיעבד שהנכס פורסם על ידי הבעלים בעיתון. אם חתמתם על הסכם תיווך והנכס נכלל – אתם עשויים לשלם דמי תיווך.
    לכן אם החלטתם להתקשר עם מתווך תהיו מוכנים באופן נפשי לשלם לו שכר גם אם פעולותיו יהיו מינימליות. אתם יכולים שלא להתקשר עמו בהסכם ולחפש דירה לבד. אתם יכולים לנהל עמו מו"מ על גובה העמלה. אבל אם חתמתם והמתווך מציג לכם דירה מהעיתון אל תכעסו אם תחויבו לשלם לו דמי תיווך.
  11. מומלץ להתקשר עם מתווך טוב ואמין. ניתן ורצוי לברר ולדרוש המלצות.
  12. מתווך טוב ואמין הוא מתווך שמציג לכם את כל האינפורמציה הדרושה. לא מסתיר מידע ולא מציג דברים בצורה מגמתית. מתווך שמודע לצרכים שלכם ומסייע לכם להגשים אותם.

בדיקות תכנוניות בקניית דירה | ממה צריך להיזהר?

כללי
חלק מהבדיקות המשפטיות המבוצעות על ידי עורך הדין המייצג אתכם כוללות בדיקות תכנוניות. בדיקות תכנוניות מתייחסות לתוכניות בניין עיר והיתר הבנייה וזאת להבדיל מבדיקות משפטיות המתייחסות למצב הרישומי של הנכס על פי נסח הטאבו, תשריט הבית המשותף ותקנון הבית המשותף. לא בהכרח קיימת חפיפה בין המצב התכנוני של הנכס על פי היתר הבנייה לבין המצב המשפטי וזאת בעיקר בכל הנוגע לבניינים ישנים ובמיוחד בניינים משנות השבעים של המאה הקודמת.
אתם חייבים לדרוש מעורך הדין שלכם לבצע בדיקות תכנוניות. עורכי דין רבים מחתימים את הלקוחות שלהם על מסמך לפיו הם לא אחראים לבדיקות תכנוניות. דרשו מוערך הדין שלכם לבצע בדיקות תכנוניות. זה תפקידו!!!

מה כוללות בדיקות תכנוניות -

בדיקת התוכניות החלות על הבניין בו מצויה הדירה
בדיקת התוכניות יכולה ללמד על הייעודים המותרים באזור, על תוכניות בתהליך, על אפשרויות השבחה הן מבחינת השימושים והן מבחינת אפשרויות בנייה בעתיד וכן מאפשרות להעריך חיוב בהיטל השבחה. אומנם ככלל החיוב בהיטל השבחה חל על המוכר ואולם יש לכך חשיבות בנוגע לסכום הפיקדון שעל המוכר להפקיד בנאמנות עד לקבלת אישור עירייה.

בדיקת תוכניות ההיתר של הבניין והדירה
היתר הבנייה מהווה מסמך משפטי שעל בסיסו נבנתה הדירה ונקבעו השימושים המותרים בה.

שימושים מותרים
בניגוד למה שרבים סבורים השימוש המותר בנכס לא נקבע על פי מה שרשום בנסח הטאבו או בהודעת הארנונה אלא בהתאם ליעוד שנקבע בהיתר. העובדה שבנסח הטאבו או בארנונה נרשם הנכס כ-"דירה" לא מעיד שהשימוש המותר הינו דירה על פי ההיתר. לא אחת מתברר כי מה שנרשם כדירה הינו מחסן או חדר הסקה על פי ההיתר וזהו השימוש המותר. במקרים כאלה ניתן להגיש כתב אישום כנגד בעל הנכס בעבירה של שימוש בחריגה מהיתר ולדרוש את הפסקת השימוש וזאת בנוסף להטלת קנסות. לא אחת נתקלתי במצבים בהם הוצג לרוכש נכס ובמסגרת הבדיקה המשפטית-תכנונית התברר כי השימוש המותר אינו תואם את מה שהוצג בפניו. הוצג בפניו משרד והתברר כי מדובר במחסן. הוצג בפניו דירה והתברר שזהו מקלט.

גבולות הדירה ומבנה הדירה
מבנה הדירה (הגבולות החיצוניים שלה) ומיקומי החלונות והכניסות נקבע בהיתר הבנייה. בעוד ששינויים פנימיים בדירה אינה דורשים קבלת היתר הרי שגבולותיה החיצוניים נקבעים בהיתר. במקרים רבים, בעיקר בבתים ישנים, יכולה להיות קיימת אי התאמה בין גבולות הדירה בהיתר לעומת גבולות הדירה בפועל ו/או בהשוואה לתשריט הבית המשותף וזאת בשל שינויים שנעשו בתוך הבניין. כאן יש להבחין בין שינויים בגבולות של דירות קיימות על פי ההיתר באופן שדירה אחת הוקטנה ו/או הוגדלה על חשבון דירה אחרת ולאחר מכן התצורה החדשה נרשמה כבית משותף. במקרה כזה מבחינה משפטית חלוקת הדירות הינה בהתאם לשטחים שנקבעו בתשריט הבית המשותף ובדרך כלל לא ניתן להצביע על קיומה של חריגה מההיתר. מקרה אחר יכול להיות במצב בו משנים את מספר הדירות. במצב כזה אפשר והדבר יהווה עבירה על חוק התכנון והבנייה בשל הגדלת הצפיפות המותרת. מקרים אחרים יכולים להתקיים כאשר בוצעה בנייה החורגת מההיתר כשהדירה הורחבה לשטח החיצוני של הבניין ו/או לשטחים שהינם שטחי שירות כגון חדר הסקה ו/או מחסן. במקרה כזה מדובר בעבירת בנייה. כאשר מדובר במבנים ישנים הרי שספק אם ניתן יהיה לפעול כנגד החריגה שכן העבירה התיישנה. ראוי לציין כי במקרה כזה ניתן לנקוט בהליך של שימוש חורג (שלא חלה לגביהן התיישנות) ביחס לשטחים שהפכו משטחי שירות לשטחים עיקריים ואולם בדרך כלל אין לרשויות עניין ציבורי בנקיטת הליכים. במקרים אחרים ניתן לאתר שינויים בחזות הבניין, סגירת מרפסות ו/או חלקים אחרים. לעיתים מדובר בבנייה ישנה ואולם יש לקחת זאת בחשבון כחלק ממכלול השיקולים. לבחון מה היקף החריגה, כמה זמן עבר מאז הבנייה והאם ניתן להכשירה.

בדיקת תיק הבניין
תיק הבניין יכול לכלול מידע חשוב בנוגע להיסטוריה התכנונית של הבניין, בקשות להיתר, תביעות משפטיות, תלונות, מידע על מבנה מסוכן ועוד. לעיתים התברר לנו כי ביחס לנכס מסוים הוגשו תלונות ולאחר ביקור הפקחים נקבע כי לא ניתן להגיש כתב אישום בשל העדרו של היתר בנייה בתיק הבניין. במקרים אחרים התברר כי לבניין הוצא צו מבנה מסוכן וכי בעלי הדירות נדרשו להשקיע מאות אלפי ₪ בשיפוץ הבניין והקונה הפוטנציאלי לא לקח זאת בחשבון במסגרת המו"מ לרכישה.

בדיקות סביבתיות והנדסיות ברכישת דירה

כללי

לאחר שמצאתם את הסביבה או השכונה או הדירה הפוטנציאלית מומלץ לבחון את הסביבה הרחוקה והקרובה, הבניין והדירה על מנת לבחון בעצמכם ולענות על השאלה האם כאן הייתם רוצים לגור. תמיד תבדקו את הסביבה, הבניין והדירה בעצמכם, בהליכה רגלית וברכב, ביום ובלילה (ואף השעות שונות). בדיקת השכונה, דרכי הגישה, העסקים, מוסדות חינוך, מוסדות דת, תשתיות ומתקנים אחרים עשויה למנוע הפתעות לא נעימות בעתיד. האם הסביבה הקרובה והרחוקה עונה על הצרכים שלי? האם קיימים מטרדים שעשויים להפריע לי? האם קיימת נגישות טובה לדירה? במקרים רבים מומלץ גם לדבר עם השכנים בסביבה, עם השכנים בבניין. לפעמים מגלים דברים מעניינים לטוב ולרע. מידע הוא כוח ומידע יסייע לכם לקבל החלטה נכונה.

השכונה

בנוסף לבדיקה הפיזית באמצעות הליכה רגלית, נסיעה ברכב ושיחות עם שכנים ניתן לבצע בדיקות שונות באמצעות האינטרנט על מנת לקבלת מידע גיאוגרפי הנוגע לסביבה הקרובה. אתם יכולים לבדוק אלו מוסדות ציבור, בתי ספר, גנים, בתי כנסת, פארקים וגינות ציבוריות ממוקמים בסביבתכם. אתם יכולים לקבל מידע בנוגע למתקנים ואנטנות סלולאריות, אתם יכולים לקבל מידע בנוגע למידע תכנוני עתידי ושימושים מותרים. האם מדובר בסביבת מגורים או בסביבה מעורבת לעסקים, מסחר ואולי תעשייה. האם המגרש הריק מיועד לבנייה או שמדובר בשטח פתוח שמיועד לגינה ציבורית או לחנייה ציבורית. מרבית המידע נמצא באינטרנט וניתן לאיתור בקלות יחסית. אם אתם מיוצגים על ידי עורך דין הוא יוכל לסייע לכם בקבלת המידע וניתוחו.
הבניין
הבניין בו נמצא הדירה יכול להיות בית משותף (בין אם נרשם ובין אם טרם נרשם), בית פרטי (אחד, דו משפחתי או קומפלקס). הבניין בו מצויה הדירה הינו חלק בלתי נפרד מהדירה והוא חלק מהסביבה הקרובה בהם הנכם עומדים לגור. קיימים בו מתקנים שונים שנועדו לשימושכם, אתם עשויים להיות מחויבים בהוצאות שונות הקשורות באחזקתו השוטפת ואתם עשויים להידרש לתשלומים שונים הקשורים בו כגון שיפוצים ותיקונים. לכן מומלץ להסתובב בבניין כולו, להסתכל על הבניין מבחוץ מכל צדדיו, על לובי הכניסה, על חדר המדרגות ו.... כן מומלץ לעלות גם ברגל (גם אם יש מעלית) מלמטה עד למעלה על מנת לבחון את רמת התחזוקה, לראות האם יש רטיבות, חלודה וכו'. לבדוק את קומת החנייה והמחסנים, אזור פחי האשפה וכל מקום אחר בבניין. מומלץ לדבר עם השכנים בבניין לשאול אותם על הבניין, על דמי הועד, על שיפוץ עתידי וגם סתם לשמוע "רכילות" על הדירה המיועדת לרכישה ועל הבעלים שלה. במיוחד תסתכלו על הדירה שאתם רוצים לקנות. האם יש משהו חריג ביחס לדירה לעומת יתר הדירות. מרפסת סגורה. חלון שאינו במקום ביחס ליתר חלונות הבניין. אפשר ובוצעה סגירת מרפסת או שינוי מיקומי חלונות. זה לא פוסל את הדירה. אבל חשוב לדעת ולברר את העניין ולקחת זאת בחשבון.
הדירה
תקדישו זמן לבחון את הדירה בה הנכם מתכוונים להשקיע ממיטב כספכם. בקרו בה גם ביום וגם בלילה. תסיירו בכל החדרים ותבחנו אותה היטב. אם הדירה אינה לשיפוץ תבחנו טוב את הדירה ומערכותיה. כל תיקון עשוי לעלות לכם כסף רב ואם תבחינו בליקויים בטרם הקנייה תוכלו לדרוש את התיקון מהמוכר.
אל תשכחו לשאול מה נשאר בדירה כגון ריהוט, תאורה, ארונות קיר ועוד. לפעמים הדירה שאתם רואים עשויה להיראות שונה אחרי שיוציאו ממנה חלק מהריהוט. פעמים רבות אנו נתקלים במוכרים שלאחר חתימת ההסכם מפרקים תאורה שלטענתם היא תאורה "יקרה" ונתקלנו במי שביקשו לפרק ברזים. ככלל, מה שמחובר חיבור של קבע כגון גופי תאורה, ברזים, ארונות מטבח, מערכת מיזוג וכו' הינה חלק מהדירה ואולם חשוב להעלות עניין זה כבר בשלב המו"מ גם על מנת להסיר מחלוקות ואי בהירויות בין הצדדים וגם משום שזה השלב הנכון בשלבי המשא ומתן להשיג את המירב.
מה מומלץ ורצוי לבדוק?
  1. תסתכלו היטב על הקירות והתקרה, על הריצוף והחיפויים. אל תתביישו להסיר תמונות, וילונות, שטיחים ושאר אביזרים מכסים.
  2. תדליקו את כל האורות בבית. פתחו את כל הברזים.
  3. אל תתביישו לפתוח ארונות מטבח, מגירות, ארונות קיר וגם להסתכל מאחוריהם.
  4. תבחנו את הדלתות, החלונות, הזיגוג, הפרזול. פתחו וסגרו דלתות וחלונות.
  5. תראו אם קיים חלק בדירה שנראה חריג ביחס ליתר חלקי הדירה. האם קיימים סימני שבירה של קירות בתקרה.
  6. בקשו שיראו לכם היכן נמצאים מכונת הכביסה, המייבש, מדיח הכלים ואם הם אינם נמצאים האם יש להם מקום.
  7. בחנו את מערכות המיזוג.
  8. בדקו היכן ממוקמות נקודות החשמל ונקודות אינסטלציה.
  9. בררו מתי בוצעה החלפה של מערכת האינסטלציה או שמדובר במערכת ישנה.
  10. מערכת חימום המים. האם יש דוד שמש או רק מערכת חימום חשמלית.
  11. האם קיימת מערכת גז.
  12. האם קיימות בעיות רטיבות בדירה (תסתכלו גם בחדר המדרגות).

אם אתם מתכוונים להרוס את הדירה ולבנותה מחדש או לבצע בה שיפוץ יסודי מומלץ לבקש את תוכנית הדירה או לצלם את תיק הבניין. חשוב לבדוק האם קיימים עמודים ו/או קורות שימנעו מכם לבצע שינויים פנימיים מסוימים, חשוב לאתר בעיות רטיבות, ככל שקיימות.

במקרים מסוימים מומלץ להתייעץ עם אדריכל או מעצב פנים על מנת שיבדוק את ההיתכנות והפוטנציאל.

חוות דעת הנדסית
במקרים מסוימים ניתן להזמין חוות דעת שמאית על מנת לבדוק את מצב הדירה. במרבית המקרים לא נהוג להזמין חוות דעת כזו ואולם כאשר קיימים ספקות, כשמדובר בבית גדול ו/או מורכב מן הראוי לשקול שימוש בבדיקה הנדסית.

חוות דעת שמאית
בדרך כלל אין זה נפוץ להזמין חוות דעת שמאית כחלק מהליך של רכישת דירה. חוות דעת שמאית כזו לא בהכרח יכולה לסייע לרוכש דירה שכן מחירי הדירה אינם נגזרים בהכרח מתחשיב מדעי אלא מוכתבים על ידי השוק עצמו בהתאם לשיטת ההשוואה. בדרך כלל מוזמנת חוות דעת שמאית, בשלב מאוחר יותר, כחלק מהליך של לקיחת המשכנתא וזאת כחלק מדרישת הבנק. במקרים אלו הדבר נעשה כבר לאחר החתימה על הסכם הרכישה והשמאי הינו שמאי שנקבע מתוך רשימת השמאים של הבנק. השומה אינה הערכת שווי עבור הקונה אלא הערכת שווי עבור הבנק לצורך הערכת הביטחונות של מבקש המשכנתא. ככלל שווי הדירה לצורכי מתן המשכנתא יתבסס על הערכת השמאי של הבנק הפועל לפי כללי שמאות ובשים לב להנחיות של הבנק בנוגע לפרמטרים שונים. המקרים שבהם עשוי להתעורר קושי ו/או הערכת חסר מתרחשים כשחלק מהנכס נבנה ללא היתר ו/או קיים פגם משפטי אחר בנכס שעשוי להביא להפחתה בשווי. במקרים כאלה, כאשר קיימת הפחתה, אחוז המימון המאושר יכול להיות נמוך מהשווי החוזי ואז עשוי למצוא עצמו הקונה במצב של חוסר בתשלום יתרת התמורה והוא יידרש להשלים את החוסר באמצעות הון עצמי.

נושא הבא:

לחתום או לא לחתום על זיכרון דברים לרכישת דירה

במסגרת הייצוג המשפטי  בתהליך רכישת דירה נדרש עורך הדין  המתמחה בתחום המקרקעין,  המייצג אתכם לבצע בדיקות משפטיות ותכנוניות  וכן לבחון היבטי מס הקשורים ברכישה הדירה.  מרבית תביעות הרשלנות כנגד עורכי דין הינן בתחום המקרקעין והן נובעות מחוסר ניסיון ואי ביצוע של תהליכי בדיקה ובקרה מתחייבים.

בפרק זה נסקור מהן הבדיקות המשפטיות אותן צריך לבצע עורך דין כחלק מהליך הייצוג המשפטי.
לקבלת מידע בנוגע לבדיקות התכנוניות אותן צריך לבצע עורך הדין כחלק מהליך הייצוג המשפטי לחץ כאן.
לקבל מידע בנוגע להיבטי מיסוי של רוכש דירה לחץ כאן.

בדיקות משפטיות מתייחסות למגוון סוגיות -
אפיונו הפיזי של הנכס
סוג  הנכס - האם מדובר בבית פרטי, דו משפחתי, דירה בבית משותף.
תיאורו הפיזי של הנכס - שטח הדירה, קומה, מיקום, מספר חדרים.
מצבו של הנכס - ראוי למגורים, זקוק לשיפוץ או אינו ראוי למגורים.
השימוש בנכס והיסטורית השימוש בנכס  -  למגורים, למסחר, למשרדים, לתעשייה, למחסן.

מצבו הרישומי של הנכס
מקום רישום הזכויות -  האם הזכויות רשומות בלשכת רישום המקרקעין, ברשות מקרקעי ישראל או בחברה משכנת.
סוג הבעלות  - האם מדובר בבעלות, חכירה לדורות או חכירת משנה.
מיהו המחכיר (במקרה שמדובר בזכות חכירה)  - רשות הפיתוח, קרן קיימת לישראל או חברת גוש חלקה בבעלות פרטית.
תנאים לביצוע העברה - האם נדרשת הסכמה לצורך ביצוע העברה ומהם תנאיה
אופן רישום הדירות בחלקה -  האם הדירות רשומות כבית משותף, חברת גוש חלקה  או שאינן רשומות.
הסדרת החלוקה  - האם קיים הסכם שיתוף, חלוקה בעין או בעלות משותפת ("במושע").
גבולות הדירה, שטחה וההצמדות - מהן גבולות הדירה ומהו שטחה, ואלו שטחים נוספים צמודים אליה כגון גגות, מחסנים, חניות.
זכויות הבנייה בבית המשותף  - האם הן שייכות לכלל בעלי הדירות או שהן צמודות לדירות מסויימות?
אגד הזכויות והחובות בבית המשותף - מהן הזכויות והחובות של בעלי הדירות בבית המשותף?

בדיקות זיהוי והתאמה של המוכר
בדיקת זהות המוכר - התאמה פרטי הזיהוי של המוכר (שם ומספר זהות) בהסכם המכר, נסח הרישום ותעודת הזהות.
מועד רישום הזכות ואופן העברת הזכות - מועד רישום הזכויות על שם המוכר ואופן קבלת הזכות על ידו כפי שמופיע בנסח המרשם.

בדיקת ייפוי הכח - אימות דו שלבי
בדיקת תקינות ייפוי הכח - האם נחתם ואומת כדין, האם בתוקף, האם קיימת הרשאה לביצוע הפעולה, האם בחיים, האם כשיר.
בדיקת זהות מייפה הכח ומיופה הכח - האם ניתן לשוחח עמו, היכן מתגורר, מדוע לא התייצב אישית, מה היחסים בינו לבין מיופה הכח.

בדיקת תאימות הדירה למסמכי הרישום וההיתר
בדיקת תאימות הנכס למסמכי הרישום  בנסח הרישום, תשריט הבית המשותף, שטר החכירה (בחכירה) מבחינת מיקומה, גודלה והצמידויות.
בדיקת תאימות הנכס להיתר הבנייה -   מבחינת גודלה ומיקומה וכן מבחינת הייעוד המותר בה על פי היתר הבנייה.

יוער כי בדיקת תיאמות הנכס למסמכי הרישום והיתר הבנייה לרבות בכל הנוגע לשטח הדירה, מיקומה הפיזי בתוך הקומה וקיומן של חריגות בנייה מחייב ביצוע מדידה על ידי מודד מוסמך או אדריכל ועניין זה אינו בתחום מומחיותו של עורך הדין.
יש לזכור כי לא בהכרח קיימת חפיפה בין המצב התכנוני של הנכס על פי היתר הבנייה לבין המצב המשפטי וזאת בעיקר בכל הנוגע לבניינים ישנים ובמיוחד בניינים שנבנו בבמאה הקודמת.

ניתן להצביע על מספר גורמי סיכון לפוטנציאל אי התאמה -

  • דירות ישנות.
  • דירות בקומות קרקע וקומות מרתף .
  • דירות בקומת הגג.
  • דירות בשטח קטן ו/או בעלות מבנה חלוקה חריג ו/או מבנה הכולל מסדרון ארוך.
  • דירות החורגות מגבולות הבניין לחצר הבית.
  • דירות הכוללות בנייה קלה.
  • דירות שמיקומי הפתחים שונה מזה של יתר הדירות בבניין.

לקבלת מידע נוסף  בנוגע לבדיקות תכנוניות  ומתחייבות על ידי עורך דין המתמחה במקרקעין  לחץ כאן.

בדיקת שיעבודים

בדיקת עיקולים

בדיקת קיומן של הערות נוספות

הערת אזהרה

בדיקת הפקעות

בדיקות משפטיות בקניית בית | רכישת דירת מגורים

לחתום או לא לחתום על זיכרון דברים זאת ה-שאלה
מוכרים וקונים, מתלבטים בשאלה האם לחתום על זיכרון דברים לשם התקשרות בעסקת מכר של דירה או נכס אחר.

ככלל יש להימנע מחתימה על זיכרון דברים ולחתום על הסכם מכר לאחר קבלת ייעוץ משפטי מתאים ואין הצדקה לקחת על עצמכם סיכונים מיותרים הנובעים מחתימה על זיכרון דברים.
אני באופן אישי מאמין שמה שצריך להיות שלך יהיה שלך ומה שלא צריך להיות שלך לא יהיה שלך ולכן אין כל הצדקה לתפוס את המוכר או הקונה והדברים צריכים להיעשות בצורה שקולה, מתוך רצון והשלמה וללא קיצורי דרך.

החיפזון מן השטן
הפחד של המוכר כי הקונה יברח או הפחד של הקונה שהנכס יברח יכול לבוא על פתרונו באמצעות נקיטת פעולות נמרצות, זריזות ורציפות מצד עורכי הדין של הצדדים במטרה לקדם את החתימה על ההסכם.

על אף שקנייה ומכירה של נכסי נדל"ן הן עסקאות מורכבות ויקרות, בהיקפים של מיליוני שקלים, המחייבות ביצוע בדיקות מקדמיות וליווי מקצועי צמוד, קיימים מקרים רבים בהם מוכרים וקונים משרבטים על פיסת נייר את עיקר ההסכמות אליהם הגיעו, חותמים וקובעים להיפגש במועד מאוחר יותר על מנת לחתום על הסכם "מחייב" אצל עורך הדין.

רבים אינם מבינים את המשמעות הנובעת מחתימתם ואת הסכנות הנובעות מחתימתם זו והם מוצאים עצמם מחויבים להסכם שהתנאים בו נוקשים בהרבה ממה שהתכוונו, לעיתים הם מגלים בדיעבד על קיומם של פגמים בנכס שלא ידעו עליהם, לעיתים מתבררות חבויות מס שלא נלקחו בחשבון, לעיתים הם מגלים כי ישנם עניינים שלא לובנו בין הצדדים עד תם, לעיתים הם נתקלים בבעיות מימון שזיכרון הדברים אינו נותן להם פיתרון ועוד.

לא אחת אנו נתקלים גם במתווכים השולפים זיכרון דברים ממגירת שולחנם ומאיצים בצדדים לחתום על זיכרון דברים. זה רק זיכרון דברים הם אומרים. תפקיד רק סכום קטן בשיק לביטחון ואם תתחרט תוכל לבטל את העסקה. האומנם?

האם זיכרון דברים הינו הסכם מחייב?

כן. זיכרון דברים הינו בעל תוקף משפטי מחייב כחוזה לכל דבר ועניין מקום בו היה קיים רצון מצד שני הצדדים להתקשר בהסכם וכאשר יש בו מידה מספקת של פרטים בנוגע לעסקה כגון שם המוכר, שם הקונה, פירוט הנכס המאפשר זיהויו (כגון כתובת או גוש חלקה), מחיר ומועד מסירת החזקה.

גם אם זיכרון הדברים לא כלל פרטים כגון תנאי תשלום, מועד מסירת החזקה ועל מי חלים תשלומי המיסים קיימת אפשרות שבית המשפט יוכל להשלים פרטים אלו באמצעות הוראות החוק ועל פי הנוהג. כך למשל על פי הדין והנוהג תשלום מס שבח חל על המוכר ותשלום מס רכישה חל על הקונה. כך למשל אפשר וייקבע מועד מסירת חזקה בתוך זמן סביר ואופן התשלום יהיה בהתאם למה שמקובל ועל פי הנוהג.

העדרם של הוראות ברורות בזיכרון הדברים בעניינים שונים והעדר הסכמה בנוגע לעניינים אלו בבוא הצדדים לחתום על ההסכם עשויים לגרור את הצדדים להתדיינות משפטית ארוכה, יקרה ומיותרת שאיש אינו יכול לצפות את תוצוהותי וחמור מכך היא מעמידה את הצדדים במצב המתנה, ללא יכולת להתקשר בעסקה אחרת.

מהן המשמעויות של חתימה על זיכרון דברים מחייב?
המשמעויות המרכזיות הנובעות מחתימה על זיכרון דברים הינן כדלקמן:

  • ניתן לאכוף את ההסכם על כל אחד מהצדדים מבלי שלצד השני קיימת אפשרות לסגת בו (אלא אם כן זיכרון הדברים קבע אפשרות כזו). במצב כזה הקונה יכול לחייב את המוכר למכור לו את הנכס והמוכר יכול לחייב את הקונה לרכוש את הנכס ולשלם את התמורה שנקבעה.
  • חתימה על זיכרון דברים מקימה חובת דיווח על ביצוע העסקה לרשויות המס ממועד החתימה על זיכרון הדברים וחבות במס שבח ומס רכישה.
  • חתימה על זיכרון דברים מאפשר לקונה לרשום הערת אזהרה על זכויות המוכר בלשכת רישום המקרקעין וזאת אף אם לא נחתם הסכם כולל בין הצדדים.

מהם הסיכונים הנובעים מחתימה על זיכרון דברים?
לאור היות זיכרון דברים הסכם מחייב לכל דבר ועניין המאפשר לכל אחד מהצדדים לתבוע את אכיפתו, מאפשר לקונה לרשום הערת אזהרה ומטיל על הצדדים חובת דיווח לרשויות המס נבחן מהם הסיכונים הנובעים ממצב דברים זה ואלו תסבוכות משפטיות ואחריות עשויות לנבוע בשל כך.

במצב דברים זה יכולים להתגלות קשיים וכשלים מסוגים שונים, שאילו צפו אותם הצדדים טרם החתימה על זיכרון הדברים, הם לא היו חותמים עליו. לעיתים הקונה עשוי לגלות כי המחיר לו התחייב על פי זיכרון הדברים מתבסס על מצג שונה מזה שהתברר לו בדיעבד ואולם זיכרון הדברים אינו מפורט דיו על מנת לדעת על מה התבססו הצדדים בקביעת המחיר.

לפיכך הצדדים עשויים למצוא עצמם בסכסוך, במצב של חוסר הסכמה וחוסר יכולת לקדם את העסקה וללא יכולת לסגת ממנה, ובשלב מסוים הם עשויים למצוא עצמם בתוך הליך משפטי סבוך ויקר שתוצאותיו אינן ידועות, כשהמוכר אינו יכול למכור את הנכס לאחר והקונה אינו יכול לקנות נכס אחר.

ניתן לסווג את הכשלים למספר סוגים כמפורט להלן-

פגם בזכויות המשפטיות של הנכס
אפשר ולאחר החתימה על זיכרון הדברים מתברר כי על הנכס רובצת משכנתא או קיימים עיקולים. לעיתים מתברר כי גובה המשכנתא או העיקולים עולים על שווי הנכס. לעיתים מתברר כי קיימת התחייבות נוגדת בגין עסקה נוספת שנעשתה עם אדם אחר ביחס לנכס. במקרה אחר התברר כי קיים צו הריסה על חלק מהנכס. במקרה אחר מתברר כי החנייה הצמודה לנכס הינה חניה משותפת לכלל הדיירים בחצר הבית. במקרה אחר התברר כי הנכס הנמכר מהווה חלק מדירת מגורים אחת שפוצלה למספר יחידות וכי הקונה רוכש למעשה דירה בשותפות עם אחרים. במקרה אחר התברר כי בנכס יושב שוכר וכי תקופת השכירות הינה ארוכת טווח בדמי שכירות נמוכים והקונה זקוק לנכס לשימוש עצמי מיידי או במסגרת שיקוליו חשב להשכיר את הנכס בסכום גבוה יותר. יש גם מקרים בהם התברר כי בנכס יושב דייר מוגן וכי שווי הנכס נמוך בהרבה ומובן כי אלו ידע על כך לא היה מתקשר בזיכרון הדברים.

פגם בזכויות התכנוניות של הנכס
אפשר ולאחר החתימה על זיכרון הדברים מתברר כי הנכס המדובר אינו דירת מגורים אלא מחסן. המוכר הציג לקונה נסח טאבו בו נרשם הנכס כדירה ואולם השימוש המותר אינו נקבע בנסח הטאבו אלא בהיתר הבנייה, ומבדיקת היתר הבנייה התברר כי מדובר במחסן. במקרה אחר התברר לאחר בדיקה של תיק הבניין כי חלק מהנכס נבנה ללא היתר בנייה וכי שטח הנכס קטן בהרבה ממה שהיה נראה לקונה בביקור במקום.

פגם בזהות הצדדים המתקשרים
אפשר ולאחר החתימה על זיכרון הדברים מתברר כי המוכר שחתם על זיכרון הדברים אינו המוכר אלא קרוב של המוכר ואולם אין בידו ייפוי כח לביצוע המכירה. במקרה אחר הבעל חתם על זיכרון הדברים והאישה סירבה לחתום על ההסכם. במקרה אחר הקונה היה מעוניין לרשום את הנכס על שם בנו או על שם חברה לאחר שקיבל ייעוץ בעניין ואולם אפשר והדבר יחשב מבחינת רשויות המס כמכירה נוספת שיש לה השלכות מיסויות רבות.

פגם בזהות ותיאור הנכס הנמכר
אפשר ולאחר החתימה על זיכרון הדברים מתברר כי הצדדים לא הגדירו באופן מפורט את הנכס הנמכר ובדיעבד מתברר כי המצגים שנמסרו בע"פ אינם תואמים את מה שנכתב בזיכרון הדברים. המוכר אמר שמדובר בדירה עם גג מוצמד ובזיכרון הדברים נכתב דירה עם יציאה לגג. בפועל התברר כי הגג הינו רכוש משותף ואולם אופן הניסוח אינו מלמד כי מדובר בגג מוצמד. במקרה אחר קיימים חילוקי דעות בנוגע למחוברים והציוד שנשארים בדירה. צד אחד גורס שסוכם להשאיר את כל הריהוט והצד השני טוען כי הדירה אמורה להימסר ריקה ואף ללא המזגנים וללא גופי התאורה שלטענתו הן בעלות ערך סנטימנטלי רב.

פגם בנכס
אפשר ולאחר החתימה על זיכרון הדברים מתברר כי קיימים ליקויים בדירה כגון בעיות רטיבות, בעיות במערכת החשמל ובמערכות אחרות. זיכרון הדברים אינו מפרט קיומם של הליקויים ולא ברור האם הקונה ידע על קיומם אם לאו. לעיתים מתברר כי הבניין הוכרז כמבנה מסוכן ויש צורך להשקיע כספים רבים בשיפוצו או שהתקבלה החלטה על ביצוע עבודות ברכוש המשותף וכי יש לכך השלכות כספיות רבות שלא נלקחו בחשבון על ידי הקונה.

כשלים מיסויים
אפשר ולאחר החתימה על זיכרון הדברים מתברר כי על המוכר מוטלות חבויות במס שלא נלקחו בחשבון. המוכר סבר כי המכירה פטורה ממס ואולם אז התברר כי הוא אינו פטור וכי קיים חיוב במס שבח שלא נלקח על ידו בחשבון. במקרה אחר התברר כי באזור בו מצוי הנכס נכנסה לתוקף תוכנית בניין עיר חדשה המטילה על המוכר חבות בהיטל השבחה בסכום ניכר על אף שמי שייהנה מההשבחה הוא הקונה. ואולם הקונה טוען כי החבות בהיטל השבחה חלה על המוכר וכי כך סוכם.

כשלים בנוגע למימון העסקה
אפשר ולאחר החתימה על זיכרון הדברים מתברר כי הקונה צריך לממן חלק ניכר מהרכישה באמצעות משכנתא ואולם אז מתברר כי המוכר התחייב בעסקה אחרת וכי הוא זקוק לסכום כסף משמעותי כבר במועד החתימה על ההסכם ואולם הקונה אינו יכול לשלם סכום זה שכן מרבית העסקה ממומנת על ידו במשכנתא. הצדדים לא פירטו עניין זה בזיכרון הדברים.

עניינים שלא סוכמו בין הצדדים
אפשר ולאחר החתימה על זיכרון הדברים מתברר כי עניינים רבים לא סוכמו בין הצדדים. אפשר ולא סוכם אופן התשלום, מועד מסירת החזקה, המחוברים והריהוט שנשארים בדירה. ככל שהעניין יגיע לבית המשפט אפשר וזה יכריע בעניין בדרך של השלמה כפי שמקובל על פי הדין ו/או הנוהג ו/או כפי שיוכח על ידי הצדדים בנוגע להסכמות ביניהם בעל פה. ואולם עניין זה עשוי לקחת זמן רב ולהותיר את הצדדים בפני שוקת שבורה.

היעדרם של כלים משפטים לביצוע העסקה והבטחת הצדדים לה
בעת החתימה על הסכם מכר קיימים מנגנונים וכלים משפטיים שונים שנועדו להבטיח את קיום ההסכם ולהגן על הצדדים בפני סיכונים אפשריים. כך למשל, לאחר שהצדדים חותמים על ההסכם, הקונה משלם את התשלום הראשון בשיק בנקאי המוחזק בידי ב"כ המוכר עד לאחר רישום הערת אזהרה. מצב זה נועד להבטיח כי התשלום לא יועבר למוכר בטרם תירשם הערת אזהרה המבטיחה את זכויות הקונה ומגנה עליו מפני עסקאות נוגדות ועיקולים על זכויות המוכר. בנוסף מופקד בידי ב"כ המוכר יפוי כח עליו חתם הקונה שיאפשר ביטול הערת אזהרה במידה והקונה יפר את ההסכם ולא ישלם את יתרת התמורה. במצב בו צדדים חותמים על זכרון דברים לא קיים מנגנון שמבטיח את זכויות הצדדים הן ביחס לרישום הערת אזהרה כתנאי לקבלת התשלום והן לעניין האפשרות לביטול הערת האזהרה. מאחר והקונה יכול לרשום הערת אזהרה על סמך זיכרון הדברים הרי שלא קיים כלי משפטי שמאפשר את ביטולו אלא בדרך של פנייה לבית משפט.
כמו כן במועד החתימה על ההסכם חותמים הצדדים על כל המסמכים הדרושים לצורך ביצוע העסקה וזאת בשעה שבמועד החתימה על זיכרון הדברים לא קיימים אותם כלים משפטיים הדרושים לשם השלמת העסקה.

המסקנה העולה מכל האמור הינה שיש להימנע מחתימה על זיכרון דברים. הדבר אינו מוצדק, לא שווה את הסיכון ואין לו כל צורך ממשי.

ואם בכל זאת מחליטים לחתום על זיכרון דברים?
ככל שהצדדים מחליטים לחתום על זיכרון דברים, והדבר אינו מומלץ, חשוב לכלול בו מספר הסתייגויות, אך עדיין חשוב להבהיר שספק אם יהיה בהם כדי להקטין את הסיכון באופן משמעותי:
א. קביעת פרק זמן מוגדר במסגרתו ייחתם הסכם בין הצדדים, וכי במקרה שההסכם לא ייחתם, מכל סיבה שהיא או מסיבות שיפורטו בזיכרון הדברים, יהיה זיכרון הדברים בטל ומבוטל, ולא תהיינה למי מהצדדים טענה כלפי משנהו
ב. קביעת תנייה לפיה תוקפו של זיכרון הדברים מותנה בביצוע בדיקות מקדמיות בנוגע למצבו המשפטי והתכנוני של הנכס וכי ככל שיתברר כי קיים פגם הרי שזיכרון הדברים יהיה בטל ומבוטל.
ג. לקבוע תנייה מפורשת ובולטת לפיה הקונה לא יהיה רשאי לרשום הערת אזהרה על פי זיכרון הדברים.

מסירת חזקה בדירה ברכישת דירה

מסירת חזקה בדירה

מועד מסירת החזקה בדירה נקבע על ידי הצדדים בחוזה המכר בהתאם להסכמות הצדדים.
מועד המסירת הינו בדרך כלל השלב בו מושלמת העסקה בין הצדדים באופן שהמוכר מוסר את החזקה הפיזית בדירה למוכר וזאת כנגד תשלום יתרת התמורה ומסירת המסמכים הדרושים לצורך העברת הדירה בלשכת רישום המקרקעין על שם הקונה. הטכניקה המשפטית הנהוגה אינה מתנה את תשלום יתרת התמורה ברישום הדירה בלשכת רישום המקרקעין על שם הקונה אלא במסירת החזקה ובמסירת המסמכים הדרושים לשם רישום הזכויות על שם הקונה לידי עורך הדין של הקונה.

במידה ובמועד מסירת החזקה אין בידי המוכר את כל אישורי המיסים הדרושים לשם העברת הדירה על שם הקונה: אישור מס שבח ואישור עירייה אזי בהתאם להוראות ההסכם מועבר חלק מסכום התמורה, כפי שהוסכם בין הצדדים, לחשבון נאמנות שנפתח על ידי ב"כ המוכר, וזאת עד לאחר שיומצאו האישורים.

מסירת חזקה פיזית ומסירת חזקה משפטית - קונסטורקטיבית

יש להבחין בין מסירת חזקה פיזית בדירה למסירת חזקה משפטית (מסירת חזקה "קונסרוקטיבית")
מסירת חזקה פיזית משמעה מסירת חזקה פיזית בדירה כשהדירה נקייה מכל אדם וחפץ למעט מחוברים של קבע ומיטלטלין שהוסכם בין הצדדים כי הם מהווים חלק מהדירה הנרכשת.
מסירת חזקה משפטית - קונסטרוקטיבית משמעה מסירת חזקה רעיונית כגון במקרה בו הדירה מושכרת לצד שלישי. במקרה כזה לא ניתן למסור לקונה חזקה פיזית בדירה והמסירה הינה מסירה משפטית. המשמעות של מסירת משפטית הינה שממועד מסירת החזקה המשפטית הקונה-רוכש מועברים לקונה הזכויות והחובות הנובעות מהסכם השכירות עם השוכר והוא זכאי לקבלת דמי השכירות מאותו מועד ואילך. יש לדאוג כי במועד מסירת החזקה יוסבו לקונה כל השיקים והבטוחות (שטרות, ערבות בנקאית או פיקדון) ושנמסרו למוכר על ידי השוכר בהתאם להסכם השכירות.

הפעולות הנדרשות במועד המסירה

במועד שנקבע למסירת החזקה נפגשים הצדדים בדירה. במעמד המסירה משולמת יתרת התמורה על ידי הקונה למוכר ובמידה וטרם התקבלו אישורי המיסים מועבר חלק מסכום התמורה כפי שנקבע על ידי הצדדים לידי ב"כ המוכר בנאמנות.

עריכת פרוטוקול מסירה

במעמד המסירה מומלץ לערוך פרוטוקול מסירה שבו בו יפורטו שמות הצדדים הנוכחים, תאריך ושעת המסירה, הקונה יאשר כי קיבל את החזקה בדירה, יצויינו הפגמים ו/או הליקויים שנמצאו בדירה ושתיקונם חל על המוכר, תבוצע קריאת מוני חשמל ומים שתירשם בפרוטוקול, במידה והדירה מושכרת יש לציין פרטי השיקים והבטוחות שנמסרו לרוכש. הפרוטוקול ייתם על ידי הצדדים.

קריאת מוני חשמל, מים וגז

הצדדים יבצעו קריאה של מונה החשמל ומונה המים וירשמו את הקריאה בפרוטקול המסירה.

העברת מונה חשמל בחברת החשמל

במעמד מסירת החזקה יבצעו הצדדים העברה של מונה החשמל בחברת החשמל. ביצוע העברת המונה נעשה

העברת חשבון ארנונה ומים ברשות המקומית ובתאגיד המים

במעמד מסירת החזקה יבצעו הצדדים העברה של חשבון הארנונה והמים משם המוכר לשם הקונה. במידה והדירה מושכרת הרי שהחשבון רשום בדרך כלל על שם השוכר ובמקרה כזה אין צורך לבצע העברה של חשבונות הארנונה והמים לשם הקונה.

העברת מונה גז בחברת הגז

במעמד מסירת החזקה יש לבצע העברה של מונה הגז משם המוכר לשם הקונה. במידה וקיים פיקדון שהופקד בחברת הגז הרי שהוא צריך להיות מוחזר לידי המוכר.

מסירת מפתחות הדירה

במעמד מסירת החזקה מוסר המוכר לקונה את מפתחות הדירה, מפתחות הכניסה לבניין, מפתחות תיבת הדואר, המחסן ושלטי החנייה.

רישום הזכויות ברכישת דירת מגורים (טאבו)

מהו רישום הזכויות בלשכת רישום המקרקעין?

רישום זכויות הבעלות בדירה הינו השלב האחרון בעסקת המכר במסגתו מועברים הזכויות של המוכר בדירה לשם הקונה.
ככל שרכישת הדירה מומנה במשכנתא הרי שבמועד רישום הזכויות תירשם גם משכנתא לטובת הבנק למשכנתאות.

מתי נרשמות הזכויות בדירה על שם הקונה?

המועד לרישום הזכויות על שם הקונה הינו בשלב שלאחר מסירת החזקה בדירה לקונה כנגד תשלום תמורת התמורה.
אומנם במעמד תשלום יתרת התמורה ומסירת החזקה נמסרים לקונה ו/או בא כוחו המסמכים הדרושים לשם ההעברה ואולם בדרך כלל אין בידי המוכר באותו מועד כל האישורים הדרושים לצורך העברת הזכויות בדירה לשם הקונה: אישור מס שבח המעיד על תשלום מס שבח ו/או פטור מתשלומו וכן אישור עירייה לרבות אישור היטל השבחה המעיד על תשלום החובות לרשות המקומית.
משך הזמן הדרוש להוצאת אישור מס שבח נע בין חודש למספר חודשים תלוי בסוג העסקה ובעומס במשרדי המיסוי באזור בו מצוי הנכס.
משך הזמן להוצאת אישור עירייה נע בין שבועיים למספר חודשים והדבר תלוי ברשות המקומית שבתחומה מצוי הנכס.

מי מבצע את העברת הזכויות בנכס מהמוכר לרוכש הדירה

ביצוע הרישום נעשה על ידי עורך הדין של הקונה באמצעות המסמכים שהועברו אליו על ידי עורך הדין של המוכר לאחר תשלום יתרת התמורה.

אלו מסמכים דרושים לצורך העברת הזכויות?

המסמכים הדרושים הינם:

  • בקשה לרישום מקרקעין חתומה על ידי המוכר ומאומת כדין.
  • שטרי מכר חתומים על ידי שני הצדדים ומאומתים כדין.
  • יפוי כח במידה והמסמכים נחתמו על פי יפוי כח.
  • אישור מס שבח ואישור עירייה בתוקף המופנה לרשם המקרקעין .
  • אישור מס רכישה לטאבו
  • בקשה לרישום מקרקעין ושטרי משכנתא במידה ונלקחה משכנתא למימון הרכישה.
  • צילומי תעודת זהות של הצדדים.

כמה זמן לוקח רישום הזכויות בלשכת רישום המקרקעין?
רישום הזכויות בדרך כלל לא מבוצע במקום והתיק מופקד לרישום ומבוצע בתוך מספר ימים.

איך אני יודע שהזכויות נרשמו על שמי?
לאחר רישום הזכויות מחוזרים שטרות המכר החתומים על ידי לשכת רישום המקרקעין לידי עורך הדין של הקונה.
במידה ועל הנכס נרשמה משכנתא הרי שלשכת רישום המקרקעין שולחת גם עותרים של שטרי המשכנתא חתומים על ידי לשכת המקרקין. יש להמציא עותק של שטרי המשכנתא והמסמכים הנלווים לבנק למשכנתאות.
בנוסף ניתן להוציא נסח טאבו באינטרנט.

היבטי מיסוי | מס רכישה ברכישת דירת מגורים

אלו מיסים חלים במכירה ורכישה של דירות מגורים?

בעסקת מכר של דירת מגורים קיימים שלושה סוגי מס אפשריים: מס שבח, היטל השבחה ומס רכישה.

על מי חלה חובת התשלום

בדרך כלל, אלא אם נקבע אחרת בין הצדדים, החיוב במס שבח והיטל השבחה חל על המוכר, החיוב במס רכישה חל על הקונה - רוכש הדירה. במקרים בהם סוכם בין הצדדים כי מס השבח ו/או היטל ההשבחה חלים על הקונה הרי שמבחינת רשויות המס מדובר בתמורה נוספת המשולמת על ידי הקונה ומשכך הדבר עשוי להגדיל את החבות במס השבח וכן להגדיל את החיוב במס הרכישה החל על קונה הדירה.

חיוב במס שבח חל רק במקרים בהם מכירת הדירה אינה פטורה מתשלום מס שבח בהתאם להוראות הפטור השונות.
חיוב בהיטל השבחה חל רק במקרים בהם במועד שבין רכישת הדירה למכירת הדירה נכנסה לתקוף תכנית בניין עיר משביחה.

פרק זה עוסק בתשלומים החלים על הרוכש - קונה הדירה: מס הרכישה.
למידע בנושא מס שבח ראה המדריך: כל מה שרצית לדעת על איך למכור דירות מגורים מבלי לשלם מס שבח - ביטול הפטור ממס שבח וחישוב לינארי

לקבלת מידע על סוגי הפטורים ממס שבח ראה המדריך: כל מה שרצית לדעת סוגי הפטורים ממס שבח.
לקבלת מידע על היטל השבחה ראה המדריך: כל מה שרצית לדעת על היטל השבחה.
מדריכים נוספים בנושא מס רכישה: כל מה שרצית לדעת על מס רכישה - המדריך למשקיע

מהו מס רכישה?

  • מס רכישה חל על רכישת מקרקעין.
  • כל מה שאינו דירת מגורים (קרקע, נכס מסחרי) חייב בתשלום מס רכישה בשיעור של 6%. חריג: מגרש שניתן לבנות עליו בהתאם לתב"ע בית מגורים וניתן היתר בנייה בתוך 24 חודשים -ישולם מס רכישה בשיעור של 5%.
  • על דירת מגורים חל מס רכישה במדרגים שונים-
    א. בעל דירת מגורים יחידה – מס רכישה בשיעור רגיל
    ב. בעל יותר מדירת מגורים אחת – מס רכישה בשיעור גבוה.
  • במקרים מסויימים בעל יותר מדירת מגורים אחת יחוייב במס רכישה בשיעור רגיל.
    מס רכישה מופחת ניתן בתנאים מסויימים לעולים חדשים, נכים וכן בהעברה ללא תמורה בין קרובים.

מהו שיעור מס הרכישה?

מס רכישה דירה יחידה
חלק מסכום הרכישה בש"חשיעור המס
עד 1,744,505 ₪0
מ- 1,744,505 ₪ עד 2,069,205 ₪3.5
מ- 2,069,205 ₪ עד 5,338,290 ₪5
מ5,338,290 ₪ עד 17,794,3058
מעל 17,794,305 ₪10

מס רכישה דירה שניה ויותר

חלק מסכום הרכישה בש"חשיעור המס
עד 1,292,280 ש"ח5
מ- 1,292,280 ש"ח ועד 3,876,835 ש"ח6
 מ-3,876,835 ש"ח ועד 5,338,290 ש"ח7
 מ-5,338,290 ש"ח ועד 17,794,305 ש"ח8
 מעל  17,794,305 ש"ח10

לחישוב מס הרכישה הצפוי בגין רכישת הדירה על ידכם לחצו כאן

מי זכאי לשיעורי מס של דירה יחידה?
על מנת ליהנות ממדרגות מס רכישה מופחתים על המוכר להיות -

  • בעל דירה יחידה.
  • להיחשב כ"תושב ישראל".

מי נחשב בעל דירה יחידה?

הרוכש - קונה של דירת מגורים נחשב בעלים של דירה יחידה אף אם יש לו דירה נוספת -

  • אם יש לרוכש דירת מגורים נוספת שהושכרה למגורים בשכירות מוגנת לפני 1.1.1997,
  • אם יש לרוכש דירת מגורים נוספת שחלקו בה אינו עולה על שליש.
  • מי שרוכש דירת מגורים, ותוך 24 חודשים מכר דירה אחרת שהייתה דירתו היחידה עד למועד הרכישה. בהתאם לתיקון 85 לחוק (הוראת שעה) נקבע כי החל ביום 01.05.2016 ועד ליום 30.04.2021 פרק הזמן למכירת הדירה הראשונה יעמוד על 18 חודשים במקום 24 חודשים. לאחר תם התקופה יהיה המועד למכירה 24 חודשים.
  • מי שרוכש דירת מגורים מקבלן, ותוך 12 חודשים מהמועד בו אמורה להימסר החזקה בדירה מכר דירה אחרת שהייתה דירתו היחידה עד למועד הרכישה, ואם חל עיכוב במסירה - מהמועד בו נמסרה החזקה בפועל.
  • הדירה הנרכשת היא "דירה חלופית" כמשמעותה בסעיף 49ה(א)לחוק (פטור חד פעמי ממס שבח במכירת שתי דירות וברכישה של דירה אחת במקומם).
  • בהתאם לתיקון 85 לחוק (הוראת שעה), החל מיום 6.4.2016 יראו את דירת המגורים הנרכשת כדירה יחידה גם אם למוכר דירת מגורים נוספת אותה קיבל בירושה שחלקו של הרוכש בה אינו עולה על 50% (ללא קשר למספר הדירות שיש למוריש) .

מיהו תושב ישראל לעניין מס רכישה?
"תושב ישראל" לעניין מס רכישה (סעיף 9(ג1ג) (4)) הינו "תושב ישראל" – לרבות מי שבתוך שנתיים מיום רכישת הדירה היה לתושב ישראל לראשונה או לתושב חוזר ותיק, כמשמעותם בסעיף 14(א) לפקודה. תושב ישראל הינו (לגבי יחיד) - מי שמרכז חייו בישראל; ולעניין זה יחולו הוראות אלה:

(1) לשם קביעת מקום מרכז חייו של יחיד, יובאו בחשבון מכלול קשריו המשפחתיים, הכלכליים והחברתיים, ובהם בין השאר:
(א) מקום ביתו הקבוע;
(ב)מקום המגורים שלו ושל בני משפחתו;
(ג)מקום עיסוקו הרגיל או הקבוע או מקום העסקתו הקבוע;
(ד)מקום האינטרסים הכלכליים הפעילים והמהותיים שלו;
(ה)מקום פעילותו בארגונים, באיגודים או במוסדות שונים;
(2) חזקה היא שמרכז חייו של יחיד בשנת המס הוא בישראל -
(א)אם שהה בישראל בשנת המס 183 ימים או יותר;
(ב)אם שהה בישראל בשנת המס 30 ימים או יותר, וסך כל תקופת שהייתו בישראל בשנת המס ובשנתיים שקדמו לה הוא 425 ימים או יותר.

מיהו תושב חוץ לעניין מס רכישה?
תושב חוץ מוגדר בפקודת מס הכנסה כדלקמן:
"מי שאינו תושב ישראל, וכן יחיד שהתקיימו בו כל אלה:
(א)הוא שהה מחוץ לישראל 183 ימים לפחות, בכל שנה, בשנת המס ובשנת המס שלאחריה;
(ב)מרכז חייו לא היה בישראל, כאמור בפסקה (א)(1) להגדרה ""תושב ישראל" או "תושב"", בשתי שנות המס שלאחר שנות המס האמורות בפסקת משנה (א)".
"תושב ישראל לראשונה (עולה חדש)"
"תושב חוזר ותיק"- יחיד ששב והיה לתושב ישראל לאחר שהיה תושב חוץ במשך עשר שנים רצופות לפחות.
"תושב חוזר"- יחיד ששב והיה לתושב ישראל לאחר שהיה תושב חוץ במשך שש שנים רצופות לפחות.

הנחות ו/או הקלות בתשלום מס רכישה
בהתאם לחוק ולתקנות מס רכישה נקבעו מקרים בהם ניתנים הנחות בתשלום מס רכישה כדלקמן:

העברה ללא תמורה בין קרובים.
העברה ללא תמורה בין קרובים תהיה חייבת במס רכישה בשיעור של שליש ממס הרכישה הרגיל בו היו מחויבים הצדדים אלמלא היו קרובים.
קרוב לעניין מס רכישה הינו: בן זוג, לרבות מי שהיה בן זוג במשך ששה חודשים שקדמו למכירה, הורה, צאצא, בן-זוגו של צאצא, אח ואחות.
יש לשים לב כי ההגדרות לעניין קרוב הינן שונות ביחס למס שבח ולמס רכישה.
לדוגמה:
א. העברה לסב או לגיס אינה נחשבת העברה לקרוב אך נחשבים לקרובים לעניין העברה ללא תמורה לצורך פטור ממס שבח.
ב. בהתאם לתיקון לחוק מס שבח העברה ללא תמורה בין אחרים תהא פטורה רק אם התקבלה במתנה ו/או בירושה מההורים ו/או מהורי ההורים ולעניין מס רכישה אין יראו בהעברה בין אחרים כהעברה בין קרובים ללא הגבלה.

העברה בין בני זוג
העברה ללא תמורה של דירת המגורים בה בני הזוג מתגוררים - פטורה ממס רכישה. העברה ללא תמורה בין בני זוג ביחס לנכסים אחרים חייבת בשליש מס רכישה.

פטורים והנחות נוספים
1. רכישה על ידי נכה.
2. רכישה על ידי עולה חדש.

המשכנתא | כל מה שרצית לדעת על משכנתה ברכישת דירה

מזל טוב !  רכשתם דירה וההתרגשות בשיאה.  אלא שתחושת ההתרגשות מתחלפת אט אט בלחץ ומועקה עקב המעבר. המחשבה על האריזה, ההובלה והפריקה גורמת לרבים מאיתנו חולשה וסחרחורת. יש כל כך הרבה סידורים ועניינים לטפל בהם. לשנות כתובת, להעתיק את מנויי הטלפון, הכבלים, המנוי לעיתונים.  ממה מתחילים, איך אורזים ומה זורקים.

בפרק זה ננסה לעשות לכם קצת סדר בבלאגן.

חודש עד חודשיים לפני ההובלה

תכנון וארגון - תכנון טוב חוסך זמן ומונע תקלות.

  • עברו בכל חדרי הבית והחליטו אלו פריטים בכוונתכם לקחת ואלו פריטים ברצונכם לזרוק, להשאיר, לתת או למכור.
  • בדקו האם קיימים פריטים שדורשים פירוק או אריזה מיוחדת.
  • רכזו בנפרד פריטים שאין בכוונתכם לשלוח בהובלה כגון פריטים יקרי ערך, מסמכים, פריטים אישיים, ציוד של הילדים לבית ספר וכו'.
  • ערכו רשימה של כל הגופים והמוסדות מהם הנכם מקבלים דואר ואת מספרי הטלפון שלהם. הדרך הטובה ביותר הינה לערוך רשימה בהתאם למעטפות שנשלחות אליכם. בכך תחסכו את הצורך בשירות "עקוב אחרי" של רשות הדואר ו/או תקצרו את משך הזמן הנדרש.

בחירת חברת הובלה

  • פנו לקבלת הצעות מחיר בכתב ממספר חברות הובלה.
  • בקשו המלצות מחברות ההובלה.
  • מומלץ להזמין את נציג חברת ההובלה לביקור בדירה וכן לביקור בדירה אליה הינכם עוברים וזאת על מנת שחברת ההובלה תדע באופן מדויק מה היקף העבודה, דרכי הגישה, פירוקים והרכבות, האם יש צורך במנוף, האם נדרשת אריזה מיוחדת, כמה ארגזים יידרשו, כמה משאיות הובלה נדרשות.
  • קביעת מחיר בהתאם להצעת מחיר בכתב ולאחר שנציג החברה ביקר בדירה ובדירה החדשה תמנע הפתעות ואי נעימויות ותבטיח כי המחיר שסוכם יהיה גם המחיר שתשלמו.
  • בדקו עם חברת ההובלה האם קיימים חיובים נוספים בגין חריגה מהזמן שנקצב לביצוע ההובלה, שעות מנף ותוספת משאית הובלה.
  •  בדוק כי חברת ההובלות מבוטחת וכי יש לה את הכיסוי המתאים. במקביל הודע לסוכן הביטוח ו/או חברת הביטוח כי הנך עובר דירה ודאג לכיסוי ביטוחי מתאים ליום המעבר.
  • קבלו  אישור בכתב מחברת ההובלות בנוגע למועד ושעת ההובלה.

שבועיים לפני ההובלה

  • רכשו  מוצרי אריזה מתאימים ובכמות מספקת: ארגזים, סרטי הדבקה חזקים, מספריים, טוש סימון.
  • במקרים רבים  ניתן לבקש אספקת ארגזים מחברת ההובלה וזאת ללא חיוב נוסף.
  • התחלו בתהליך של זריקת פריטים וחפצים שאינכם זקוקים להם. זו הזדמנות פז לזרוק דברים מיותרים, שבורים או חסרי שימוש. זרקו דברים ללא רחמים.
  • מסרו פריטים ומוצרים ראויים לשימוש שאינכם זקוקים להם.
  • התחילו לארוז בצורה שיטתית לתוך ארגזים.
  • מספרו את הארגזים וציינו מהו תכולת הארגז ולהיכן הוא צריך להגיע בדירה החדשה (סלון, חדר ילדים וכו').
  • במידה והארגז מכיל פרטים שבירים ציינו זאת בצורה ברורה ובולטת.
  • תאמו מועד לביצוע העתקה של קווי הטלפון, האינטרנט והכבלים.
  • צלצלו להעתקת כתובת מנויי העיתון והמגאזינים לכתובת החדשה.

שבוע לפני ההובלה

  • אשרו את מועד וזמן ההובלה עם חברת ההובלה
  • אספו  בנפרד מסמכים חשובים, פריטים יקרי ערך ופריטים שבכוונתך לקחת עמך ביום ההובלה.
  • המשיכו  באריזה שיטתית.
  • תאמו עם הנהלת הבית ו/או ועד הבית את מועד ההובלה.
  • גשו לסניף הדואר הקרוב והזמיני שירות עקוב אחרי לכתובת המגורים החדשה שלכם.

יום לפני ההובלה

  • הכינו את הבגדים והפריטים שדרושים לכם ולילדכם ליום המעבר.
  • הפשירו את הפריזר ורקונו את המקרר.
  • כביסה אחרונה.
  • בצעו סריקה שהכל ארוז ומוכן.
  • אספו את כל מפתחות הדירהף השלטים לחניה ולמחסן.

יום המעבר - MOVING OUT

  • קומו מוקדם.
  • שריינו מקומות חנייה למשאיות ההובלה מוקדם בבוקר או יום קודם לכן.
  • קנו כיבוד ושתייה לצוות ההובלה
  • עם הגיע צוות ההובלה סיירו עמם בבית ותוודאו שהם מבינים בדיוק מה הם צריכים לעשות.
  • וודאו כי הם אורזים את הריהוט ומוצרי חשמל  בצורה טובה,
  • זכרו כי מה שנכנס ראשון למשאית יוצא אחרון ולהיפך. לכן במידה והנכם רוצים ריהוט ו/או פריטים מסוימים שיגיעו ראשונים לדירה החדשה תדאגו שהם יייכנסו אחרונים.
  • בסיום פינוי הארגזים סיירו בבית וודאו שלא שכחתם דבר. גם במחסן ו/או בכל מקום אחסון אחר.
  • וודאו שלא נשכחו ארגזים בחדר המדרגות, בלובי הבניין או על המדרכה.
  • וודאו כי במידה ופורקו דלתות ו/או חלונות בדירה הם יורכבו מחדש.
  • דאגו להשאיר בית נקי ומסודר.
  • יום המעבר - MOVING IN
  • דאג מבעוד מועד לשריין מקומות חנייה לצוות ההובלה בכניסה לבניין.
  • הנחה את צוות ההובלה להכניס את הארגזים לחדרים בהתאם לכיתוב.
  • וודא כי לא נשארו ארגזים ו/או פריטים במשאיות ההובלה, על המדרכה, בלובי הבניין או במדרגות.
  • פרקו את הארגזים.
x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.