בית המשפט העליון הרחיב הפטור מהיטל השבחה לבניית דירות על גגות בניינים קיימים

פסק דין חדש מבית המשפט העליון ניתן ביום 18.8.24  [בר"מ 4624/21 הועדה המקומית לתכנון ובנייה ירושלים נגד איצר ואח'].
בית המשפט העליון קבע השבוע בפסק דין כי יש להעניק פטור מהיטל השבחה גם במקרים של בניית דירות על גגות בניינים קיימים, בדומה לפטור הניתן בבנייה על קרקע פנויה.
עיקרי הפסיקה:
  1. נקבע כי הפטור יחול על בעלי זכויות בנייה בגג, גם אם אינם מתגוררים בבניין וכי אין הבדל מהותי לעניין הפטור בין קרקע פנויה לבין גג בניין קיים.  תכלית הפטור היא לסייע לאזרחים לשפר תנאי מגורים ולעודד הגדלת היצע הדיור. פסק הדין עוסק בפרשנות סעיף 19(ג) לתוספת השלישית לחוק התכנון והבניה, הקובע פטור מהיטל השבחה למי שבונה או מרחיב דירת מגורים עד 140 מ"ר.
  2. פרשנות המונח "מחזיק": בית המשפט קבע כי אין לפרש את המונח "מחזיק" כדורש שימוש בפועל במקרקעין בעת הגשת הבקשה לפטור. הפרשנות המרחיבה מאפשרת החלת הפטור גם על מי שמחזיק בזכויות בנייה על גג, ללא קשר לשימוש בפועל בדירה הקיימת.
  3. השוואה לקרקע פנויה: הפסיקה מבטלת את ההבחנה בין בנייה על קרקע פנויה לבין בנייה על גג קיים לעניין הפטור. זאת, בהתבסס על פסיקות קודמות שהכירו בתחולת הפטור על קרקע פנויה (למשל, עניין חמאיסי).
  4. תכלית הפטור: בית המשפט הדגיש את התכלית הסוציאלית של הפטור – סיוע לאזרחים בשיפור תנאי מגוריהם ועידוד הגדלת היצע הדיור. הפרשנות המרחיבה נתפסת כמגשימה תכליות אלו.
  5. מניעת ניצול לרעה: פסק הדין מכיר בחשש מניצול לרעה של הפטור למטרות מסחריות. עם זאת, נקבע כי המנגנון הדו-שלבי הקיים בחוק (דרישת מגורים של 4 שנים לפחות) נותן מענה מספק לחשש זה.
  6. בחינה פרטנית: בית המשפט הותיר פתח לבחינה פרטנית של מקרים שעלולים להוות שימוש לרעה בפטור, על בסיס נסיבות ספציפיות.
משמעויות והשלכות:
1. הקלה משמעותית על בעלי דירות המעוניינים לבנות על הגג.
2. עידוד פרויקטים של תוספת דירות בבניינים קיימים, תוך הגדלת היצע הדיור בערים.
3. צמצום עלויות הבנייה עבור דיירים פוטנציאליים.
4. אפשרות להגדלת ערך הנכסים עבור בעלי דירות עם זכויות בנייה בגג.
5. צורך בהיערכות מחודשת של ועדות התכנון המקומיות לאור הפרשנות החדשה.
חשוב לציין כי הפטור עדיין מותנה בתנאים הקבועים בחוק, ובפרט בדרישה שהדירה החדשה תשמש למגורי הבעלים או קרובו למשך 4 שנים לפחות.
x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.