תיקון 116 לחוק התכנון והבניה נכנס לתוקף ביום 25/10/17. התיקון כולל החלפה של פרק האכיפה הקיים בחוק (פרק י') בפרק אכיפה חדש.
להלן נסקור בקצרה את עיקרי השינויים על פי התיקון.
1. הרחבת סמכויות מפקחים
בתיקון הורחבו סמכויות המפקחים ונוספו סמכויות תפיסה ועיכוב בתנאים הקבועים בחוק.
2. הרחבת השימוש בצווים מנהליים –
התיקון מרחיב את אפשרות השימוש בצווים מנהליים, מוסיף צווים, מצמצם את המגבלות לשימוש בצווים מנהליים ומבטל את מגבלת תוקף צו ההפסקה המנהלי ל- 30 ימיים (הצווים בתוקף עד לביטולם).
3. צו מנהלי להפסקת עבודה
נוספה אפשרות להוצאת צו ארעי ע"י יו"ר או מהנדס הועדה אף ללא דו"ח פיקוח וללא התייעצות עם תובע במקרים בהם קיים צורך דחוף להפסיק את העבודה תוקף הצו הארעי 5 ימים.
4. צו מנהלי להפסקת שימוש
התיקון מוסיף אפשרות להוצאת צו מנהלי חדש להפסקת שימוש. צו זה מוסמך להוציא יו"ר או מהנדס הועדה כאשר יש יסוד סביר להניח כי מתבצע שימוש אסור, לא יאוחר מ – 6 חודשים מתחילת השימוש ו – 30 יום בבית למגורים ובהתייעצות עם תובע. נוספה אף אפשרות להוצאת צו מנהלי נוסף לסגירת מקום למשך 60 ימים לאחר שהופר צו מנהלי להפסקת שימוש צו הריסה מנהלי.
5. צו הריסה מנהלי
הורחבה האפשרות להוצאת צו הריסה מנהלי עד חצי שנה מסיום הבניה ובבית מגורים – 30 ימים ממועד האכלוס.
ניתן לכלול בצו המנהלי גם הוראות לעניין איסור שימוש ותחולתו בתנאים מסוימים גם
על עבודה שנעשתה לאחר מתן הצו וגם על בניה מחדש שבוצעה תוך 6 חודשים לאחר ביצוע ההריסה.
צו הריסה מנהלי ניתן לביצוע על פי התיקון רק בחלוף 4 ימים מהמצאתו ו – 7 ימים לגבי עבודה שהסתיימה.
6. בקשות לביטול צווים מנהליים
על פי התיקון ניתן להגישם תוך 15 יום מהמצאת הצו. ארכה לביצוע צו מנהלי תינתן ע"י בית המשפט רק מנימוקים מיוחדים שיירשמו ובלבד
שסך תקופות הארכה לא יעלה על 6 חודשים.
7. הוצאות ביצוע צווים
יחולו על פי התיקון על מי שהייתה מוטלת עליו החובה לבצעם גם כאשר הצו בוצע ע"י הוועדה.
8. צווים שיפוטיים
בתיקון נקבע כי בקשה לצו הפסקת עבודה/איסור שימוש/מניעת פעולות יכול להיות הליך עצמאי ולא רק הליך ביניים.
לגבי צו הריסה ללא הרשעה נוספה אפשרות להוצאתו במקרה בו תובע החליט שאין עניין לציבור בניהול הליך פלילי.
9. אכיפה פלילית
נוספה הגדרה בחוק לשימוש אסור שימוש במקרקעין הטעון היתר שנעשה ללא היתר או בניגוד לתנאי ההיתר או התכנית וכן שימוש בעבודה אסורה.
נוסף סעיף לנסיבות מחמירות בביצוע העבירה: מקרקעין המיועדים לתשתית לאומית, סביבה חופית, קרקע חקלאית מוכרזת, גן לאומי או שמורת טבע, שטח ציבורי פתוח.
10. סכומי הקנסות הועלו באופן משמעותי:
קנס על עבודה אסורה ושימוש אסור 226,000 ₪ ובנסיבות מחמירות 452,000 ₪
קנס על אי קיום צו 226,000 ₪ )עונש המאסר עלה משנה לשנתיים(קנס יומי על שימוש אסור 2,800 ₪ ליום ובשימוש למגורים 700 ₪ ליום, על הפרת צו – 1,400 ₪ ליום. על תאגיד ניתן להטיל עד פי 3 מהקנסות שלעיל צווים בגזר הדין.
11. מגבלה חוקית על האפשרות לקביעת מועד דחוי לכניסת הצו לתוקף
ככלל יבוצע הצו ע"י המורשע תוך 30 וניתן לקבוע בגזר הדין בתנאים מסוימים מועד דחוי עד שנה.
קביעת מועד דחוי לביצוע הצו תיעשה בכפוף לתנאים שיבטיחו את ביצוע הצו לרבות ערובה, תשלום הוצאות ותשלום אגרות ותשלומי חובה.
12. עיכובי ביצוע של כל הצווים
עבירות מנהליות
ביום 20/6/18 פורסמו תקנות העבירות המנהליות (קנס מנהלי תכנון ובנייה) תשע"ח – 2018 אשר נכנסו לתוקף ביום 20/12/2018 .
התקנות קובעות מספר עבירות בנייה כעבירות מנהליות עם קנס מנהלי קצוב בצדן.
להלן בקצרה העבירות שנקבעו כעבירות מנהליות והקנס הקצוב שנקבע לעבירה:
עבירה בנסיבות מחמירות (על שטח דרך, שצ"פ, סביבה חופית, קרקע חקלאית, גן לאומי או שמורת טבע, תשתית לאומית):
1. עד 10 מ"ר 10,000 ש"ח
.2 10 עד 25 מ"ר 25,000 ש"ח
.3 25 עד 50 מ"ר 50,000 ש"ח
.4 50 עד 75 מ"ר 100,000 ₪
.5 75 עד 100 מ"ר 200,000 ש"ח
.6 מעל 100 מ"ר 300,000 ש"ח
בגין שימוש אסור ניתן להטיל קנס נוסף על סף 1,400 ₪ לכל יום בו נמשכה העבירה עד למקסימום של 90 ימים.
עבירה שאינה בנסיבות מחמירות:
עבודה אסורה
.1 25 עד 50 מ"ר 25,000 ש"ח
.2 50 עד 75 מ"ר 50,000 ש"ח
.3 75 עד 100 מ"ר 100,000 ש"ח
.4 מעל 100 מ"ר 150,000 ש"ח
שימוש אסור
.5 25 עד 100 מ"ר 50,000 ש"ח
.6 מעל 100 מ"ר 100,000 ש"ח
בגין שימוש אסור ניתן להטיל קנס נוסף על סף 750 ₪ לכל יום בו נמשכה העבירה עד למקסימום של 90 ימים.
הפרת צו מנהלי להפסקת עבודות או הפסקת שימוש 50,000 ש"ח
הקנס הקבוע הוא הקנס ליחיד כאשר תאגיד יחויב בכפל קנס
הקנס בעבירת שימוש בנסיבות של שימוש למגורים יהיה מחצית הקנס
הקנס לבניית גדר שגובהה אינו עולה על 1.5 מ' ואינה בנסיבות מחמירות יהיה מחצית הקנס
כתבי אישום לעבירות מנהליות:
ככלל עבירה שנקבעה כעבירה מנהלית תיאכף באמצעות קנס מנהלי.
להלן יפורטו הקווים המנחים למקרים בהם ככלל יוחלט על הגשת כתב אישום בעבירה
מנהלית:
.1 עבירות חוזרות.
.2 הטלת הקנס המנהלי אינה יעילה מטעמים שונים לרבות נסיבות כלכליות של החשוד.
ההחלטה על הגשת כתב אישום תהיה על פי שיקול דעתו של התובע, בהתאם לנסיבות המיוחדות של כל מקרה.
אין ברשימה האמורה כדי להוות רשימה סגורה ועל פי שיקול דעתו של התובע, ובהתאם למדיניות המתעדכנת ומשתנה מעת לעת, ניתן להגיש כתבי אישום בעבירות מנהליות שאינן מנויות ברשימה שלעיל או שיוטל קנס מנהלי במקרים בהם ישנן נסיבות המצדיקות שלא להגיש כתב אישום, גם אם העבירה הינה עבירה שמנויה על הרשימה שלעיל.
אתר מונגש
אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.
סייגי נגישות
למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר
רכיב נגישות
באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.